Rzeźba miejska upamiętniła stolicę

 



  • Technologia FiDU pozwala na zmianę formy i kształtów elementów stalowych




  • NAWA jest pierwszą konstrukcją wykonaną w FiDU w tak dużej skali




  • Przejaw kultury stanie się manifestem innowacyjnej technologii



 

FiDU – technologia wynaleziona przez Oskara Ziętę – pozwala na zmianę formy i kształtów elementów stalowych zespawanych ze sobą dzięki „nadmuchiwaniu” sprężonym powietrzem. Metalowe formy usztywniają się, co nadaje im trwałość i stabilność, zachowując przy tym niesamowitą lekkość oraz nieprawdopodobny współczynnik wagi do wielkości i wytrzymałości. NAWA jest pierwszą konstrukcją FiDU w tak dużej skali. Dlatego stanie się manifestem tej innowacyjnej technologii.

 

Poszukiwanie form doprowadziło artystę do budowy łuków bionicznych, połączonych ze sobą. Forma rzeźby odnosi się zarówno do naturalnego otoczenia, jak i pobliskich budowli, korespondując z pobliskimi zabytkami: Ossolineum, wieżą kościoła Najświętszej Marii Panny na Piasku, Wrocławską HaląTargowej i Ostrówem Tumskim.

 

Łuki organiczne są wynikiem projektowania parametrycznego. Podczas procesu kształtowania komputerowego tworzone są formy. Dzięki wstępnym parametrom kształty końcowe spełniają praktyczne cele, takie jak optymalna wielkość, ciężar i dostosowanie do otoczenia.

 

Rzeźba Nawa jest zwieńczeniem obchodów Europejskiej Stolicy Kultury 2016, której drugie główne hasło brzmiało „Metamorfozy kultury”. Instalacja harmonizuje z otoczeniem, a jej kształt jest wynikiem krajobrazu wyspy, rzeki, szanownego sąsiedztwa Uniwersytetu, Ossolineum i Ostrowa Tumskiego, a konstrukcyjnie nawiązuje do Hali Targowej, co zarazem definiuje jej tożsamość – Oskar Zięta, twórca rzeźby Nawa.

Źródło: Informacja przesłana przez samorząd