Najnowsze wyniki badań naukowców nie pozostawiają wątpliwości: bieganie, w przeciwieństwie do innych aktywności sportowych, pozytywnie wpływa na kondycję naszego szpiku kostnego.

Rowerowe korzyści

By lepiej zrozumieć wpływ biegania na wiek szpiku kostnego, należy wiedzieć, czym on w ogóle jest. To silnie ukrwiona, gąbczasta tkanka, która znajduje się wewnątrz naszych kości i odpowiedzialna jest za produkcję komórek krwi. Człowiek rodzi się z przewagą czerwonego szpiku kostnego, który produkuje czerwone krwinki. Z upływem czasu zastępuje go żółty szpik, którego barwa wynika z zawartych w nich komórek tłuszczowych. Nie ma on właściwości krwiotwórczych i może negatywnie wpływać na metabolizm kości miednicy, kręgosłupa, ud i bioder. Może również stać się przyczyną cukrzycy i osteoporozy.

Jazda na rowerze

Naukowcy skłaniają się ku stwierdzeniu, że istnieje bezpośrednie powiązanie między konkretnymi dyscyplinami sportu a żółtym szpikiem kostnym. Nie chodzi jednak wyłącznie o spalanie kalorii. Według badań, jazda na rowerze, nawet jeśli pokonywać będziemy około 150 kilometrów tygodniowo, nie wpłynie znacząco na ilość naszego żółtego szpiku kostnego. Dzieje się tak, ponieważ tłuszcz zawarty w szpiku kostnym rządzi się innymi zasadami niż ten, który odkłada się na naszym brzuchu czy na biodrach. Aby wpłynąć na redukcję żółtego szpiku kostnego, potrzebna jest aktywność fizyczna, która bezpośrednio i mechanicznie wpływa na kościec. Taki wpływ ma właśnie bieganie.

Wiek szpiku

Australijscy naukowcy z Uniwersytetu Daekin przebadali 101 kobiet i mężczyzn w wieku od 25 do 35 lat i stwierdzili, że u osób regularnie uprawiających jogging szpik kostny jest o 8 lat młodszy od szpiku osób prowadzących siedzący tryb życia. W badaniach dowiedziono również, że biegając tygodniowo około 9 kilometrów sprawiamy, że nasz szpik kostny młodnieje o jeden rok. By zadbać o jego stan, wystarczy zatem niewielki, ale regularny wysiłek fizyczny.

Do tej pory nie ustalono dolnej granicy wysiłku fizycznego, który zapewni nam młodość szpiku. Badania wskazują jednak, że może być ona niższa niż nam się wydaje. W grupie przebadanych biegaczy znalazły się zarówno osoby pokonujące duże dystanse, jak i takie, które tygodniowo pokonują zaledwie kilka lub kilkanaście kilometrów. U wszystkich, niezależnie od zaangażowania, stwierdzono o wiele lepszy stan szpiku niż u osób, które nie biegają w ogóle.

Z trenerem czy bez?

Bieganie doskonale wpływa na cały organizm – aktywuje wszystkie grupy mięśni, poprawia naszą kondycję oraz wytrzymałość, zwiększa gęstość kości, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych i wspaniale poprawia nastrój.

infoplanet sport i fitness bieganie a szpik kostny z trenerem

Specjaliści zalecają, by biegać regularnie, pokonując niewielkie dystanse. Okazjonalne długie trasy przyniosą nam znacznie gorsze rezultaty i mogą prowadzić do kontuzji. Aby uniknąć urazów, przed rozpoczęciem treningów warto spotkać się z trenerem, który ułoży nam odpowiedni plan ćwiczeń. Dzięki temu nasza aktywność będzie nie tylko efektywna, ale także bezpieczna.

Bieganie zapewnia nam zdrowotny wpływ na zdrowie w stopniu, którego nie zapewniona jazda na rowerze, pływanie ani żadna inna aktywność. Zatem jeśli szukaliście motywacji, by zacząć biegać, teraz nie pozostało nic innego, jak… po prostu zacząć!