Projekt zwiększenia dostępności ruchu rowerowego w Śródmieściu

 



  • W centrum Rybnika powstaje projekt zwiększenia dostępności ruchu rowerowego




  • Powstaną kontrapasy i zostanie wprowadzony kontraruch dla rowerzystów




  • Władze miasta chcą zrealizować projekt przed rozpoczęciem wakacji



 

W centrum Rybnika powstaje projekt zwiększenia dostępności ruchu rowerowego w Śródmieściu, po zrealizowaniu którego ulice jednokierunkowe dla samochodów staną się dwukierunkowymi dla rowerzystów.

– Kończymy z partyzantką, czyli rozwiązaniami doraźnymi. Chcemy maksymalnie wykorzystać dla ruchu rowerowego ulice Śródmieścia. Nie ograniczając zbytnio ruchu samochodowego, wprowadzimy wiele udogodnień dla rowerzystów – zapowiada oficer rowerowy urzędu miasta Jan Fiałkowski.

Największą nowością będą tzw. kontrapasy, którymi na ulicach jednokierunkowych rowerzyści będą się mogli poruszać w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy samochodów. Taki osobny pas dla rowerzystów powstanie na pewno na jednokierunkowym odcinku ul. 3 Maja, ale pierwszy, zapowiadający tę małą rewolucję zostanie wytyczony i wymalowany już w najbliższy czwartek, 23 marca, przez Rybnickie Służby Komunalne na ul. Rybnickiego od skrzyżowania z ul. Brudnioka do ul. Cegielnianej. Na niektórych ulicach początek i koniec kontrapasa zostanie wymalowany na czerwono.

– Na jednokierunkowej ul. 3 Maja oba pasy ruchu mają po 4,5 m szerokości, więc, by wygospodarować pas dla rowerzystów wystarczy je trochę zwęzić; różnicy kierowcy prawdopodobnie nawet nie zauważą – mówi Jan Fiałkowski.

Na mniej ruchliwych jednokierunkowych ulicach np. dzielnicy Północ wprowadzony zostanie z kolei kontraruch. Poziomy, czyli malowany na asfalcie znak drogowy nazywany popularnie „sierżantem”, przedstawiający rower pod podwójnym daszkiem (P-27) będzie informować o możliwości jazdy rowerem pod prąd, kierowcy będą więc musieli uważać na rowerzystów bo na tej części jezdni to oni będą mieli pierwszeństwo.

 

Obecnie trwają uzgodnienia z policją i innymi służbami. Zgodnie z planem władz miasta wszystko ma być gotowe przed rozpoczęciem wakacji.

– Oczywiście nie będziemy nikogo do niczego zmuszać, ale przekonywać, że po naszym ciasnym i zatłoczonym centrum najlepiej, a przy tym najtaniej poruszać się na rowerze bądź pieszo. Samochody, których już jest zbyt dużo zajmują zbyt dużo miejsca. Apelujemy też o zwykłą międzyludzką solidarność – jeśli ktoś nie musi jechać do Śródmieścia samochodem, niech nie jedzie, niech zostawi miejsce tym, którzy nie mają wyboru i są na te cztery kółka skazani – przekonuje oficer rowerowy i przypomina, że w wielu miastach europejskich, taki rowerowy przewrót, również w sposobie myślenia, już się dokonał.

Wkrótce rowerzyści i piesi doczekają się też przejścia pod mostem na ul. Kotucza wzdłuż koryta Nacyny. Jego projekt oraz projekt kolejnego odcinka nadnacyńskich bulwarów (od ul. Wierzbowej do Rudzkiej) jest już gotowy i wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie tych robót. W ten sposób powstanie ważna arteria, którą ze Śródmieścia będzie można dojechać nad Zalew Rybnicki, ale też, odbijając nieco wcześniej w kierunku rzeki Rudy, w okolice kąpieliska Ruda.

Kolejnym sporym przedsięwzięciem będzie budowa dróg rowerowych wzdłuż głównych wylotowych ulic Rybnika. Ogłoszono już przetarg na projekt takiej modernizacji ul Mikołowskiej, ale także ul Góreckiego (obwodnica łącząca osiedle Nowiny z Orzepowicami) i ul. Wielopolskiej (łączącej Wielopole z Paruszowcem). Docelowo osobne drogi dla rowerzystów mają też powstać przy ulicach: Raciborskiej, Żorskiej, Gliwickiej i Wodzisławskiej. Wszystkie te modernizacje prezydent Piotr Kuczera zamierza przeprowadzić z finansową pomocą Unii Europejskiej, która w obecnej perspektywie finansowej dotuje tworzenie infrastruktury rowerowej w krajach członkowskich.

W maju powinny być już gotowe wiaty rowerowe, które mają powstać przy 31 placówkach oświatowych. Jak informuje Jan Fiałkowski, Rybnik jako jedyne miasto na Śląsku weźmie udział w zainicjowanej przez Gdańsk akcji „Rowerowy maj”. Jej głównym celem jest propagowanie dojeżdżania uczniów do szkół na rowerach, hulajnogach, a nawet rolkach. Szkoły będą więc w maju rywalizować ze sobą na owe „dojazdy”.

Wzrastającej popularności roweru, jako środka transportu ma też służyć rosnąca nie tylko w Śródmieściu, ale również w dzielnicach liczba stojaków na rowery. Całkiem niedawno takie stojaki, do których można przypiąć rower, pojawiły się m.in. przy głównym wejściu na rybnickie targowisko oraz w sąsiedztwie Teatru Ziemi Rybnickiej. W całym mieście zamontowano ich ostatnio ponad 100.

Źródło: Informacja przesłana przez samorząd