Jeżeli myślisz, że jedynym celem skrzyżowań i ulic jest organizowanie ruchu samochodów, mylisz się. Inżynierowie infrastruktury i projektanci robią wszystko, aby z gąszczu przebiegających przez miasto ulic uzyskać coś więcej niż tylko węzły komunikacyjne.

Płynność jazdy samochodem, piesi, rowerzyści – każdy z nas może skorzystać na nowych rozwiązaniach. Autostrady miejscem przyjaznym i bezpiecznym dla pieszych, rowerzystów i kierowców? Dlaczego nie! Popatrzcie, jak wkrótce może to wyglądać.

Pojazdy samojezdne

pojazdy samojezdne

Pełne sensorów samojezdne auta mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków i całkowitego wyeliminowania sygnałów świetlnych w ruchu.

Czujniki ruchu

czujniki ruchu

Indukcyjne czujniki wykrywania samochodu są w użyciu od lat 60. i mają zasadnicze znaczenie dla ruchu. Stosowane chociażby w pociągach, zdecydowanie zwiększają bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Chronione ciągi rowerowe

chronione ciagi rowerowe

Departament transportu USA zatwierdził powstanie specjalnej strefy bezpiecznych pasów rowerowych. Dodatkowe, oddzielone pasy jezdni zapewniają rowerzystom całkowite bezpieczeństwo. Być może wkrótce takie dobre rozwiązania zostaną wkrótce zaadoptowane na naszych rodzimych drogach.

Szyny rowerowe

szyny rowerowe

Szyny rowerowe to tylko kilka zespawanych ze sobą rur. Mogą być jednak ułatwieniem dla każdego czekającego na światłach rowerzysty, który może się ich przytrzymać.

Świetlne sygnały rowerowe

swietlne sygnaly rowerowe

Dodatkowy czas dla rowerzystów, który wyznacza sygnalizacja świetlna, to zaledwie kilka sekund. Pozwalają one jednak ruszyć użytkownikom rowerów przed pozostałymi pojazdami, a co za tym idzie – zwiększają ich bezpieczeństwo.

Szyfrowanie

szyfrowanie

Gdyby zatrzymać cały ruch w jednym czasie, można by zapewnić lepsze oddzielenie pojazdów i ludzi. Z tego względu szyfrowanie to ciekawe i innowacyjne rozwiązanie, które spowoduje możliwość poruszania się pieszych w dowolnym kierunku, nawet ukośnie.

Parkingi dla pieszych

parkingi dla pieszych

Specjalne obszary na chodnikach, zaadaptowane na miejsca odpoczynku dla pieszych, dadzą możliwość regeneracji sił przed dalszą drogą.

Drzewa

drzewa

Obecnie coraz częściej pozbywamy się ich w infrastrukturze drogowej. Inżynierowie architektury uważają jednak, że nie jest to słuszne, ponieważ drzewa dają schronienie przed upałem i są doskonałym miejscem na chwilę wytchnienia.

Poczekalnie uliczne dla pieszych

poczekalnie uliczne

W wielu miastach mają niebawem pojawić się miejsca, w których będzie można poczekać na autobus, a następnie spokojnie do niego wejść i skasować bilet. Będą to specjalnie wydzielone strefy, zapewniające bezpieczeństwo pasażerom komunikacji miejskiej.

Ładowarki indukcyjne

ladowarki indukcyjne

Ładowarki indukcyjne dadzą kierowcom autobusów dużą swobodę. Osadzone w nawierzchni jezdni, będą mogły ładować baterie w trakcie jazdy.

Super stacje

super stacje

Przystanki metra często wyglądają jak podziemne jaskinie. Sztokholm posiada eleganckie przystanki metra, w których wyeksponowano odsłonięte podłoże skalne. To dobry wzorzec dla polskich projektantów i inżynierów.

Chodnikowe kawiarnie

chodnikowe kawiarnie

Uliczne jadłodajnie „wygospodarowane” na chodnikach mogą być doskonałym miejscem do relaksu na wielkiej ulicy.

Narożne sklepiki

narozne sklepiki

Narożniki na ulicach rzadko są wykorzystywane. Ze względu na dogodną lokalizację, warto zorganizować w nich sklepiki.

Trzecie miejsce

Mówi się, że pierwszym miejscem dla człowieka jest dom, drugim – praca, a trzecim – kawiarnia lub pub. Urbaniści proponują, aby rozszerzyć tę ostatnią strefę i zapraszać przechodniów do kafejek ulicznych i pubów, gdzie mogliby spędzać czas.

trzecie miejsce