W ubiegłym tygodniu Apple Music ogłosiło, że tworzy globalny oddział wydawnictw muzycznych. Znawcy branży zachodzą w głowę, co oznacza ten ruch. Konsternacje podsyca fakt, iż zazwyczaj wydawcy muzyki pracują z autorami piosenek, pomagając w procesie twórczym i odbierając tantiemy za swoje kompozycje. Apple Music twierdzi jednak, że zadziała inaczej.

Czym jest publikowanie muzyki?

Rzecznik prasowy Apple Music powiedział, że uruchomienie działu wydawnictw muzycznych nie jest bezpośrednim krokiem do współpracy z autorami piosenek. Zamiast tego pozwoli na lepszą współpracę usługi przesyłania strumieniowego z wydawcami muzyki, którzy reprezentują autora piosenek.

Eksperci uważają, że jest to legalne posunięcie, zapewniające godziwe opłaty autorom piosenek. Analitycy branży mówią jednak, że takie podejście może również wskazywać, że Apple Music ma nadzieję na premiery i wyjątkowe wydarzenia, a więc zyskanie przewagi nad rywalem – Spotify.

Istnieją dwa aspekty tworzenia utworu: nagranie utworu, obsługiwane przez wytwórnię płytową i wykonawcę, oraz komponowanie lub pisanie piosenek. Podział ten tworzy dwa oddzielne prawa autorskie i – co za tym idzie – dwa źródła dochodów: jedno dla nagrywającego, a drugie – dla twórcy piosenki. W tym drugim miejscu pojawiają się zazwyczaj wydawcy muzyki.

infoplanet technologia apple music i spotify w stanie wojny publikowanie muzyki

W efekcie, za każdym razem, gdy utwór jest wykorzystany na przykład w reklamie lub programie telewizyjnym, autorowi utworów przysługują różnego rodzaju tantiemy. Jedną z ról wydawców muzycznych, którzy reprezentują autora piosenek, jest zapewnienie, że ich klienci otrzymują wszystko, co im się należy.

Co Apple ma w zanadrzu?

Usługi przesyłania strumieniowego, które proponuje Apple Music, są płatne dla różnych grup twórców,  ale, jak to zwykle bywa, prawo zwykle porusza się wolniej niż technologia. Dlatego w epoce cyfrowej wyzwaniem jest zapewnienie odpowiednich wypłat odpowiednim osobom, ponieważ źródła tych dochodów mogą być problematyczne.

Ruch Apple Music w celu utworzenia wydziału wydawnictw muzycznych jest zatem prawdopodobnie w dużej mierze decyzją prawną. Apple ma nadzieję, że proces przyznawania wynagrodzeń stanie się klarowniejszy dla działu księgowego, którym będzie kierowała Elena Segal – prawniczka, będąca wcześniej dyrektorem prawnym iTunes.

infoplanet technologia apple music i spotify w stanie wojny kto wygrywa

Jak spekuluje szef działu badań w Loup Ventures Gene Munster, Apple chce także znaleźć nowe sposoby na tworzenie unikalnych treści. Chociaż artyści i autorzy piosenek prawdopodobnie wahają się, jak postąpić z nowym podejściem do rozliczania tantiem, prawdopodobnie zgodziliby się zaoferować Apple pewien priorytet, na przykład współpracę nad wydarzeniem promocyjnym lub wcześniejszym wydaniem na platformie.

Apple Music ma o połowę mniej subskrybentów niż konkurent – Spotify. Co więcej, wciąż zyskuje na popularności, ponieważ jest częścią systemu operacyjnego iPhone'a, co zapewnia łatwy sposób sprzedaży usługi. W efekcie – zgodnie z Wall Street Journal – liczba użytkowników Apple Music rośnie obecnie w tempie 5%, w porównaniu do 2% Spotify. Dlatego przedstawiciel Apple Music podkreślił, że nie zmierza w nowym kierunku, a raczej robi to, co zawsze – służy przemysłowi muzycznemu na maksimum swoich możliwości.