Nierówne drogi kosztują kierowców miliony złotych, wydanych na naprawę opon. Plany napraw działają praktycznie we wszystkich krajach, ale zawsze są zbyt wolne do rosnących potrzeb.

Nowe rozwiązanie techniczne

Nadchodzi jednak rozwiązanie techniczne: inteligentne zawieszenie, które może wygładzić jazdę po najtrudniejszych wybojach, bruku, połamanym betonie, przegubach mostu lub jakiejkolwiek innej chropowatej powierzchni.

ClearMotion, firma spin-off MIT z siedzibą w Bostonie, opracowuje proaktywny układ zawieszenia, który idzie o krok dalej niż aktywne zawieszenie montowane w samochodach klasy wyższej. Systemy te wykorzystują hydraulikę lub płyny elektromagnetyczne do zmiękczenia lub naprężenia jazdy. ClearMotion wykorzystuje małe siłowniki, które podnoszą koła nad uderzeniami.

– Cyfryzujemy nasz związek z drogą – mówi Shakeel Avadhany, założyciel i dyrektor generalny. – Ten kod, który zamontowaliśmy działa jak słuchawki redukujące hałas, eliminując dziury i uderzenia z ruchem w przeciwnym kierunku. Akcelerometry na każdym kole wyczuwają skutki, a następnie silnik elektryczny uruchamia program do pompowania płynu hydraulicznego w celu popchnięcia lub pociągnięcia koła w górę lub w dół.

Antywyboisty system ClearMotion

Inżynierowie ClearMotion pozwalają czuć kierowcy nadwozie i kierownicę, aby przekazać informacje o rodzaju powierzchni, na której się znajduje. Pozwalają również na nieznaczne obniżenie prędkości samochodu, gdy kierowca hamuje, ponieważ do tego przywykli ludzie. Jednak w przyszłości, w której kierowanie pojazdami będzie się odbywało za pomocą komputerów, mogą wybrać system, aby zlikwidować prawie cały ruch samochodu.

Audi pracuje nad podobną technologią dla swojego flagowego sedana A8, który wykorzystuje silniki elektryczne i tytanowy drążek skrętny, aby aktywnie kontrolować jazdę. „Klient może dynamicznie jeździć, utrzymując pojazd pod kontrolą” – zapewnia firma.

Samochód wyposażony w system ClearMotion, który przejeżdża przez wyboiste ulice, może zbierać i geotagować miejsca ze szczególnie złą nawierzchnią. Informacje te mogą być udostępniane władzom lokalnym w celu rozpoczęcia napraw. Może również udostępniać informacje innym pojazdom, aby je przygotować na wstrząsy.