Ktoś, kto powiedział, że rozmiar nie ma znaczenia, z pewnością nie musiał ciągnąć po niebie olbrzymiego samolotu. Dlatego nowy silnik turbosprężarki GE jest ogromny, choć zbudowany z wykorzystaniem lekkiego włókna węglowego i trójwymiarowych wydruków.

 

GE9X jest tak szeroki, jak cały kadłub Boeinga 737 i dostarczy mocy Boeingowi 777X – największej maszynie typu Jet z dwoma silnikami (twinjet) jaka kiedykolwiek się pojawiła na niebie. Testy rozpoczną się już w tym roku, a do 2020 roku będzie można zobaczyć model GE9X.

Przedstawiamy jego parametry:

1. Ostrza łopatkowe

Ulepszone oprogramowanie do projektowania 3-D umożliwia inżynierom tworzenie bardziej aerodynamicznych łopatek. Są one wykonane z włókna węglowego, a nie tytanu, co znacznie zmniejsza obciążenie silnika.

 

2. Wysokociśnieniowy kompresor powietrza

GE9X spala paliwo o 10% sprawniej niż obecny silnik modelu 777, oszczędzając pieniądze i obniżając emisję spalin.

 

3. Ceramika i kompozyty

Powietrze przepływa do komory spalania przez dwa wiry, które są jak szybkoobrotowe mieszarki paliwa i powietrza. Tradycyjny stop metalu nie pasowałby do modelu GE9X, więc zastosowano wyłożenie ceramiczno-kompozytowe, pozwalające silnikowi wytrzymać temperaturę do 2400 stopni Fahrenheita.

 

4. Jednoczęściowa dysza

Typowa dysza paliwowa ma 20 części. Każda dysza GE9X to pojedynczy element 3-D nadrukowany z proszku kobaltu i chromu. Podobne dysze okazały się pięciokrotnie trwalsze.

 

5. Profile tytanowo-glinowe

GE9X wytwarza moce, które mogłyby przeciążać tradycyjne profile niklowe. Nowe wersje są wydrukowane w formacie 3-D z metalowego proszku tytanowo-glinowego, który jest lżejszy, mocniejszy i bardziej odporny na działanie ciepła.