Opaski, które odczytują sygnały mózgowe, zostały użyte w Chinach w niedawnym badaniu z udziałem 10 tys. dzieci w wieku od 10 do 17 lat. Przez 21 dni uczniowie nosili je podczas zajęć, aby nauczyciele za pomocą aplikacji mogli monitorować ich poziom koncentracji. Czy to pierwszy krok do kontroli nad myślami?

infoplanet technologia opaska odczyta mysli monitorowanie aktywnosci

Opaska Focus wykonana przez BrainCo w Massachusetts wykorzystuje czujniki elektroencefalograficzne (EEG) do wykrywania zmian fal mózgowych, gdy użytkownik jest bardzo zaangażowany w zadanie. Zazwyczaj wysokiej częstotliwości fale beta mózgu rosną, gdy jesteśmy skupieni, a fale alfa i teta – o niskiej częstotliwości – dominują, gdy jesteśmy zrelaksowani. Wzorce różnią się w zależności od osoby, dlatego opaska Focus określa maksymalny poziom uwagi każdego użytkownika za pomocą szeregu zadań umysłowych. Sygnalizacja kolorystyczna dla różnych poziomów uwagi sugeruje nauczycielom, kiedy uczeń nie jest skupiony.

Uczniowie, którzy brali udział w eksperymencie, mogli również zwiększyć swoją zdolność uwagi codziennie grając w opaskach Focus przez 25 minut. Aplikacja na smartfonach pozwala przechodzić na kolejne poziomy gry im bardziej się koncentrują. Zdaniem założyciel BrainCo Bichenga Hana, opaska wszechstronnie dba o to, aby jej użytkownicy osiągali jak najlepsze wyniki.

infoplanet technologia opaska odczyta mysli czytanie w myslach

– Urządzenie może pomóc nauczycielom zidentyfikować uczniów, którzy mogą potrzebować specjalnej pomocy i odpowiednio przygotować dla nich lekcje. Po kilku rundach gry w aplikacji nauczą się, w jaki sposób być skupionym. Uczniowie w badaniu dostrzegli 10% poprawy w ocenach i skrócili czas poświęcany na pracę domową – wyjaśnia Bicheng Han, założyciel BrainCo.

Jednak oprócz potencjalnych problemów związanych z naruszeniem prywatności, opaska Focus budzi również u niektórych obawy dotyczące skuteczności. Skuteczność takich technik jest dyskutowana, ponieważ – jak twierdzi Russell Barkley z Virginia Commonwealth University – nie ma żadnych dowodów naukowych potwierdzających, że ta forma treningu uwagi działa. Jego zdaniem poprawa to efekt placebo, który wynika z oczekiwań rodziców, nie działania opaski.

Zdaniem Sandra Loo z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, fale mózgowe zarejestrowane przez EEG są wykorzystywane do diagnozowania zaburzeń uwagi, ale powinny być łączone z innymi pomiarami. Co więcej, jak zauważa Brian Anderson z Texas A & M University, skupienie ucznia niekoniecznie oznacza poprawę w nauce. Niektóre osoby są bardziej inteligentne i nie muszą poświęcać wiele uwagi, aby zrozumieć część zagadnień.

Źródło: The New Scientist

kup artykuly platne