Inżynierowie Porsche zmniejszyli wagę 919 Hybrid Evo, wyrzucając bezużyteczne elementy, takie jak wycieraczki, światła, klimatyzator, elektroniczna kontrola wyścigu i pneumatyczny podnośnik.

Wygórowane zasady

W większości sportów motorowych najbardziej okrutnym wrogiem inżyniera nie są zasady fizyki ani niezdolność kierowcy do wyrwania każdej cząstki energii z pojazdu, ale zasady. Są one ustanowione przez apodyktyczne organy, nakładające ograniczenia na masę, wymiary, moc, wybór opon, aerodynamikę, hamowanie i wszystko, co mogą kontrolować. Zwykle chodzi o to, aby zapewnić bezpieczeństwo kierowcom lub sprawić, by wyścigi były bardziej ekscytujące dzięki równo dopasowanym maszynom.

Kiedy więc Porsche dał swoim ludziom szansę na uwolnienie się i pokazanie, co potrafią ich maszyny, zrobili wszystko, by samochód był szybszy, a potem zabrali go do belgijskiego Spa Francorchamps, na legendarny tor Formuły 1, który jest jednym z najtrudniejszych zakątków sportów motorowych. Evo przejechał kurs w 1:41,77 minut, 12 sekund szybciej niż wyścigowy numer 919 Hybrid Evo. W sporcie mierzonym w milisekundach jest to niesamowita poprawa. Pokonał nawet rekord wszechczasów, ustanowiony przez mistrza Formuły 1 Lewisa Hamiltona, o 0,783 sekundy.

– Model 919 Hybrid Evo jest imponujący – mówi kierowca Neel Jani. – To zdecydowanie najszybszy samochód, jaki kiedykolwiek prowadziłem, poziom przyczepności jest dla mnie całkowicie nowy, nie mogłem sobie tego wyobrazić wcześniej.

Zignoruj zasady

Okazuje się, że gdy zignorujesz zasady rządzące World Endurance Championship (w tym Le Mans), możesz pojechać dużo szybciej. Inżynierowie Porsche zmniejszyli wagę włókna węglowego i aluminiowego samochodu o 38,46 kilograma, do 849,12 kilograma. Udoskonalili także aerodynamikę nadwozia, generując o 53% więcej siły docisku, co jest najważniejszym czynnikiem, który utrzymuje samochód przyczepiony do nawierzchni, kiedy osiąga prędkość startową jumbo jeta. Zmodernizowali zawieszenie i opony, aby poradzić sobie z dodatkowymi ładunkami.

919 Hybrid Evo ma ten sam dwulitrowy, turbodoładowany silnik V4, co samochód z Le Mans, bez licznika przepływu paliwa, który ogranicza ilość benzyny w kaboomie. Korekta oprogramowania podniosła jego moc z 500 koni mechanicznych do 720 koni.

Samochód korzysta z dwóch systemów odzyskiwania energii, generujących energię elektryczną z hamowania i wydechu. Jest on przechowywany w chłodzonym cieczą akumulatorze litowo-jonowym, a następnie używany do napędzania silnika elektrycznego na przedniej osi, gdy silnik napędza tył, dla maksymalnego przyspieszenia na wszystkie koła. Bez narzuconych ograniczeń silnik ten dodaje kolejne 440 koni mechanicznych (tyle samo, co całkowita moc BMW M3).

Jednak pożegnanie

To rekordowe okrążenie jest częścią pożegnalnego tournée dla zwycięskiego samochodu Le Mans. Porsche wycofuje się z World Endurance Championship, aby skupić się na całkowicie elektrycznych wyścigach Formuły E. Następnym przystankiem dla 919 Hybrid Evo jest to, co Porsche nazywa „okrążeniem demo” na legendarnym Nurburgring w Niemczech.

Porsche wcześniej ustanowił tam rekord samochodu wyścigowego w 1983 roku. Następnie odbędzie się festiwal Goodwood Festival of Speed i festiwal Porsche w Brands Hatch, w Wielkiej Brytanii, a później przyjazd do Laguna Seca w Kalifornii.

Podobnie jak wielu na emeryturze, 919 Hybrid Evo jest gotowy zignorować zasady i dobrze się bawić na swoich warunkach.