To najlepsze prace doktorskie oraz dyplomowe o tematyce motoryzacyjnej

 



  • Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wręczył nagrody po raz osiemnasty




  • W konkursie nagradzane są prace doktorskie oraz dyplomowe o tematyce motoryzacyjnej




  • W tym roku nagrodzono 12 prac – głównie z PW i ATH w Bielsku-Białej



 

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) po raz osiemnasty wręczył nagrody w Konkursie na najlepsze prace doktorskie oraz dyplomowe o tematyce motoryzacyjnej. To jeden z efektów umowy z 1997 roku o współpracy koncernu motoryzacyjnego z polskimi uczelniami technicznymi.

Polscy inżynierowie ponownie laureatami Konkursu o Nagrodę FCA (Fiat Chrysler Automobiles) UMIEŚĆ NA STRONIE Konkurs o Nagrodę FCA jest realizowany na podstawie porozumienia o współpracy naukowo-technicznej pomiędzy Centrum Badawczym FIATA (CRF), spółkami grupy FCA (FCA Poland S.A., FCA Powertrain Poland Sp. z o.o., Magneti Marelli Poland Sp. z o.o., Teksid Iron Poland Sp. z o.o.) oraz trzema polskimi uczelniami: Politechniką Warszawską, Politechniką Śląską w Gliwicach i Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej.

W tym roku nagrodzono 12 prac: po pięć z Politechniki Warszawskiej oraz Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej oraz dwie z Politechniki Śląskiej. Specjalna Nagroda im. Giovanni Agnelli trafiła do studenta ATH. Laureatami z Politechniki Warszawskiej zostali Rafał Kozera, Adam Gałęzia, Adrian Chmielewski, Olga Ciechańska i Radosław Karolak. Na ATH nagrody odebrali Tomasz Knefel, Tomasz Hubczyk, Paweł Rosner, Beata Wieczorek i Damian Kolny. Z Politechniki Śląskiej laureatkami zostały Magdalena Macek oraz Katarzyna Jezierska-Krupa.



Dodatkowo Damian Kolny z ATH otrzymał Nagrodę im. Giovanni Agnelli za pracę inżynierską o największej wartości dla przemysłu. Jest to specjalne wyróżnienie dla jednej spośród wszystkich prac, które zostały nagrodzone w danej edycji Konkursu Grupy FCA. Przyznaje ją od 2014 roku Centrum Badawcze Fiata (CRF - Centro Ricerche Fiat) w Turynie. Oprócz dyplomów laureaci otrzymują również nagrody finansowe ufundowane przez Spółki FCA w Polsce oraz CRF.

Prof. Rajmund Bacewicz, prorektor ds. nauki Politechniki Warszawskiej zwrócił uwagę, że mimo długiej historii konkursu „ciągle jest miejsce do rozwoju i pogłębienia wzajemnych relacji". Według niego należy rozwijać organizowanie praktyk studenckich w fabrykach FCA w Polsce, a także kontynuować prowadzenie wspólnych projektów badawczych i promować innowacyjność. Ambasador Włoch w Polsce Alessandro de Pedys podkreślił, że „FCA jest symbolem poważnego gracza na polu ekonomicznym i przemysłowym, a Fiat jest pewnym wyjątkiem, gdyż działa w Polsce najdłużej”.

 

Zwrócił też uwagę, że mimo poważnych zmian organizacyjnych w całym koncernie, FCA udało się „utrzymać włoskie serce tej firmy”. Alessandro de Pedys poparł rozwijanie współpracy z polskimi uczelniami, gdyż – jak stwierdził – „musimy walczyć z silną konkurencją, więc większego znaczenia nabiera rozwijanie współpracy naukowej, innowacyjnej i ważna jest chęć przyciągnięcia talentów w swoją stronę”. Ambasador Włoch uważa, że współpraca FCA z Politechniką Warszawską, Politechniką Śląską i Akademią Techniczno-Humanistyczną dobrze rokują na przyszłość.

– Będziemy wdzięczni za implementowanie naszych osiągnięć naukowych w produkcji – powiedział podczas uroczystości w Warszawie jeden z laureatów, dr inż. Adam Gałęzia.

Według prezesa Centrum Badawczego Fiata Giorgio Cornacchia nagrodzone prace są bardzo ważne dla koncernu FCA z punktu widzenia techniki i technologii i „mogą posłużyć w przyszłości do budowy konstrukcji samochodów ekologicznych, wyższej jakości i usprawnienia procesów produkcji”. Henryka Bochniarz, członek Rady Nadzorczej FCA Poland S.A., uważa, że koncern dostrzega „efektywność” organizowania takich konkursów.

– Jest to dobra podstawa do tego, aby dalej budować współpracę, jeżeli tylko obie strony widzą w tym interes – powiedziała.

 

Według niej dla uczelni korzystne jest m.in. „bycie bliżej przemysłu, możliwość (odbywania) staży”, natomiast dla koncernu „możliwość wykorzystania świeżych, nowych pomysłów, bo przecież ludzie naprawdę myślą niestandardowo”.

– Politechnika Warszawska jest świetną uczelnią, która produkuje ogromną liczbę kadr zarządzających i technicznych w Polsce i nie ma powodu, żeby Fiat z tego nie skorzystał – podkreślił prof. Rajmund Bacewicz.

Rzeczniczka FCA Beata Dziekanowska poinformowała, że koncern nagrodził do tej pory prace 331 polskich laureatów, wydając na to prawie półtora miliona złotych.

– To wsparcie polskiej myśli technicznej, naukowej, jak również możliwość zapoznania się z nowymi pomysłami, a także ciągła współpraca ze studentami jest korzystne dla obu stron – podsumowała Beata Dziekanowska.

Źródło: Kurier PAP – www.kurier.pap.pl