To nagroda w kategorii mobilność zrównoważona prestiżowego konkursu ECO-MIASTO

 



  • Samochód elektryczny Renault ZOE został przekazany Urzędowi Miejskiemu




  • W Ostrowie Wielkopolskim będzie używany przez miesiąc




  • Popularyzacja pojazdów elektrycznych daje realne szanse na ograniczenie ilości spalin



 

Samochód elektryczny Renault ZOE został przekazany na miesiąc Urzędowi Miejskiemu w Ostrowie Wielkopolskim. Jest to nagroda w prestiżowym konkursie ECO-MIASTO w kategorii mobilność zrównoważona (miasta do 100 tys. mieszkańców). Gala podsumowująca 4. edycję konkursu odbyła się w listopadzie 2016 roku w Ambasadzie Francji.

 

ECO-MIASTO to projekt mający na celu promowanie zrównoważonego rozwoju miast oraz wspieranie ich polityki środowiskowej. To cykl seminariów oraz konkurs nagradzający najbardziej zaangażowane środowiskowo miasta w Polsce. Organizatorem projektu ECO-MIASTO jest Ambasada Francji w Polsce, we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Grupą EDF reprezentowaną przez EDF Polska, DK Energy Polska oraz TIRU, a także Fundacją LafargeHolcim oraz Krajową Agencją Poszanowania Energii.

Jak twierdzą organizatorzy konkursu, popularyzacja w miastach pojazdów elektrycznych daje realne szanse na ograniczenie ilości spalin w powietrzu oraz ograniczenie hałasu na drogach. Na jednym ładowaniu Renault ZOE można przejechać nawet 400 km – to największy zasięg wśród samochodów wielkoseryjnych.

 

Jury konkursu ECO-MIASTO wybrało Ostrów Wielkopolski spośród miast poniżej 100 tys. mieszkańców za projekty zrealizowane w ramach ITS (Intelligent Transport Systems), duży udział transportu rowerowego oraz wprowadzenie autobusów elektrycznych, ładowanych z odnawialnych źródeł energii. Samochód Renault ZOE odebrał Jakub Szczurek, zastępca prezydenta Ostrowa.

Mobilność elektryczna jest istotnym elementem budowania planów zrównoważonego transportu w miastach. Zarówno w kontekście transportu publicznego, jak i indywidualnego. W Rzymie przeprowadzono badanie wpływu pojazdów elektrycznych na poprawę jakości powietrza w mieście. Okazało się, że wprowadzenie 20% pojazdów elektrycznych w śródmieściu i 10% w obszarze podmiejskim ma ogromny wpływ na stężenie szkodliwych substancji w powietrzu. Obliczono, że np. stężenie dwutlenku azotu spadłoby od 9 do 45% w różnych częściach miasta, w zależności od natężenia ruchu w danym rejonie.

 

Jednym z problemów dużych miast jest hałas pochodzący w dużej części z ruchu samochodowego. Renault ZOE do prędkości 40 km/h jest prawie bezgłośne. Przy wyższych prędkościach źródłami hałasu są odgłosy toczenia i szum powietrza przepływającego wzdłuż nadwozia. Natężenie hałasu mierzone w kabinie przy prędkościach od 40 do 75 km/h kształtuje się w przedziale od 60 do 65 dB, czyli dwa do trzech razy niższym niż w samochodzie z napędem spalinowym o podobnej mocy.

Źródło: Informacja przesłana przez samorząd