Jak wynika z informacji przekazanej przez zastępcę dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia GIS dr. Przemysława Rzodkiewicza, zostały określone maksymalne dzienne poziomy spożycia w suplementach diety części witamin i składników, w tym witaminy B6, żelaza, magnezu i miedzi. Ma być to pierwszy krok do uporządkowania rynku suplementów diety.

– W 2019 roku Zespół ds. Suplementów Diety przy Głównym Inspektoracie Sanitarnym podjął 21 uchwał, z czego 16 dotyczyło witamin i składników mineralnych. Uchwały te są kierowane przede wszystkim do producentów, ale również i do konsumentów. Celem tych uchwał jest wprowadzenie pewnego porządku i przejrzystości na rynku suplementów diety – wyjaśnia dr Rzodkiewicz.

infoplanet witaminyt i suplementy suplementy to nie leki GIS

Maksymalny dzienny poziom witamin i składników mineralnych wskazuje, w jakim zakresie spożycie poszczególnych substancji jest bezpieczne dla zdrowia konsumenta i doprecyzowuje, kiedy może być wszczynane postępowanie wyjaśniające wobec producentów suplementów diety.

– Chodzi głównie o ustalenie czy przekroczenie maksymalnej dawki wdanym produkcie jest uzasadnione i czy można go zakwalifikować do suplementów diety, a nie do produktów leczniczych. Uchwała jest stanowiskiem ekspertów, a nie przepisem prawa, jednak producenci suplementów diety powinni brać ją pod uwagę – dodaje specjalista.

infoplanet witaminyt i suplementy suplementy to nie leki zdrowie

Aby ułatwić orientację na rynku suplementów i witamin, GIS opracował dekalog suplementacji – zbiór wskazówek, które dotyczą stosowania suplementy diety.

1. Jedzenie to nie leczenie – pamiętaj, że suplementy diety to kategoria żywności. Nie myl ich z lekami, których przeznaczenie jest zupełnie inne.

2. Suplementować znaczy uzupełniać – pamiętaj, że podstawą dobrego samopoczucia jest racjonalna dieta. Prowadź zdrowy styl życia.

3. Nie wszystko złoto co się świeci – w kwestii suplementacji nie polegaj na informacjach pochodzących z reklam. Postaw na rzetelne źródła wiedzy.

4. Zachowaj czujność – sięgając po suplement diety bądź uważny i obserwuj, w jaki sposób dany produkt wpływa na Twój organizm.

5. Pochodzenie ma znaczenie – suplementy diety kupuj jedynie ze sprawdzonych źródeł. Zachowaj szczególną ostrożność wobec produktów dostępnych w sprzedaży internetowej.

infoplanet witaminyt i suplementy suplementy to nie leki tabletki

6. Nie suplementuj na zapas – suplementy diety powinny być stosowane tylko w uzasadnionych przypadkach. Zanim zastosujesz konkretny produkt wykonaj odpowiednie badania laboratoryjne, aby przekonać się czy Twoja dieta rzeczywiście wymaga suplementacji.

7. Bądź świadomym konsumentem – nie istnieje uniwersalny suplement diety dla wszystkich. Każdorazowo zweryfikuj, czy dany produkt może być przez Ciebie spożywany. Przykładowo niektóre suplementy diety nie mogą być stosowane u dzieci, a innych nie zaleca się kobietom w ciąży.

8. Więcej nie znaczy lepiej – nie przekraczaj zalecanej do spożycia dziennej porcji produktu. Nadmiar niektórych składników w diecie jest tak samo szkodliwy jak ich niedobór.

9. Uważaj na interakcje – suplementy diety mogą negatywnie wpływać na działanie przyjmowanych leków. W trosce o zdrowie poinformuj swojego lekarza o stosowanej suplementacji i zastosuj się do jego rad.

10. Wybieraj rozsądnie – korzystaj z Rejestru Produktów zamieszczonego na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego (www. rejestrzp.gis.gov.pl), aby dowiedzieć, się czy dany produkt został zgłoszony jako suplement diety i jaki jest jego aktualny status.

infoplanet witaminyt i suplementy suplementy to nie leki

Zespół ds. Suplementów Diety przy GIS opracowuje obecnie kolejne uchwały, które mają dotyczyć maksymalnego dziennego poziomu witamin E i K, dodatkowych składników mineralnych oraz składników roślinnych. Jak przypominają eksperci, zapotrzebowanie na witaminy jest inne w zależności od płci i wieku.