2 tys. ton na kursie

 

Kilka dni temu Jerzy Zachara, prezes Śląskiego Centrum Logistyki, deklarował gotowość gliwickiego portu do spedycji barek.

– Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia obsługi barek. Z zapleczem, które posiadamy, jesteśmy w stanie przyjąć miliony ton węgla – zapewniał podczas spotkania z dziennikarzami Jerzy Zachara, prezes zarządu Śląskiego Centrum Logistyki w Gliwicach.

Zgodnie z zapowiedzią, barki pływają. Pierwszy transport został wysłany do Wrocławia 14 lipca o godz. 11.00. Na 6 barkach popłynęło 2 tys. ton węgla, który poprzedniej nocy został przywieziony z KWK Sośnica. ŚCL zapowiada, że każdego miesiąca będzie transportować około 20 tys. ton surowca. Obecnie na jedną barkę ładowane jest około 330 ton węgla, co zanurza barki na głębokość 1,15 m. Po pełnym udrożnieniu kanału będzie to 500 ton, a zanurzenie wyniesie 1,40 m. Kurs z Gliwic do Wrocławia potrwa około 1,5 dnia.

ŚCL (do 2002 r. funkcjonujący jako Śląski Wolny Obszar Celny) od 28 lat zarządza największym i najbardziej uniwersalnym portem śródlądowym w Polsce. Ma też ogromny potencjał logistyczny. Znajduje się tam magazyn bimodalny o powierzchni 10 tys. m2 oraz terminal kontenerowy o pojemności 2900 kontenerów 20-stopowych. ŚCL, której większościowym udziałowcem (ponad 77%) jest samorząd Gliwic, zatrudnia ponad 180 pracowników. Łącznie zatrudnienie na terenie firmy wraz z Oddziałem Celnym, kontrahentami i podwykonawcami wynosi ponad 600 osób.

Dynamiczny rozwój firmy zapewniły inwestycje w infrastrukturę magazynową, terminal kontenerowy i tabor transportowy. Od 2004 r. na rozbudowę spółka wydała ponad 119 mln zł. Dzięki tym wydatkom powstało 5 nowoczesnych magazynów klasy A o łącznej powierzchni 25 tys. m² oraz terminal kontenerowy, którego operatorem jest firma PCC Intermodal. Terminal został powiększony do powierzchni 5 ha oraz wyposażony w 2 suwnice bramowe. Tylko w 2016 r. na terenie ŚCL przeładowano 133 tys. ciężarówek i 18 600 wagonów kolejowych. Te dane to efekt koncepcji realizowanej przez zarząd ŚCL, który po 1999 r., nie mogąc rozwijać usług portowych konsekwentnie rozwijał usługi spedycyjne. Obecnie ŚCL to multimodalne centrum z dostępem do transportu kolejowego, samochodowego i wodnego.

Źródło: Informacja przesłana przez samorząd