Katowice. 30 nowoczesnych Solarisów wjeżdża na ulice

Aż 30 nowoczesnych Solarisów wyjedzie po Świętach Bożego Narodzenia na ulice Katowic.

– Ta inwestycja, która jest częścią większego projektu dofinansowywanego ze środków unijnych o wartości ponad 100 mln zł, wpisuje się znakomicie w nasze inne działania, które mają na celu zachęcać mieszkańców Katowic i całej aglomeracji do korzystania z transportu publicznego – mam tu na myśli m.in. budowę centrów przesiadkowych, czy linii tramwajowej na południe miasta – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Co ważne, PKM Katowice Sp. z o. o., której jesteśmy większościowym udziałowcem (87,59%) na nowe autobusy pozyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na kwotę 85,5 mln złotych– czyli 85% całego projektu. Tym samym wkład własny wyniósł tylko 15% – czyli 15 mln złotych– dodaje prezydent.

 

Na zakup pojazdów zostały pozyskane w ramach „Osi Priorytetowej IV: Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna”. W ramach wspomnianego projektu zostanie łącznie zakupionych 100 autobusów. W 2015 r. PKM Katowice zakupiło 20 autobusów (jako wkład własny). Do końca tego roku na drogi wjedzie 30 nowych Solarisów, natomiast w latach 2017–2018 do użytku wejdzie 50 kolejnych autobusów (40 zwykłych i 10 elektrycznych). Koszt zakupu bieżącej partii 30 Solarisów, które po świętach ruszą w trasy, wyniósł 30 mln złotych.

Spośród 30 pojazdów – 15 to modele Solaris Urbino 18 (a więc autobusy przegubowe), a kolejne 15 to Solarisy Urbino 12 (krótkie).

 

– Nowe autobusy zastąpią najbardziej wyeksploatowane pojazdy IKARUS oraz Jelcz 120 MM/2. W rezultacie pozwoli to na całkowite wycofanie autobusów wysokopodłogowych z obsługiwanych przez nas linii komunikacyjnych już z końcem 2016 r. – mówi Helena Ulanowska, prezes zarządu PKM Katowice.

Solarisy zostaną uruchomione przede wszystkim na liniach: 9, 10, 11, 30, 74, 109, 190, 296, 657, 688, których trasy przebiegają głównie przez Katowice, ale także przez Chorzów i Siemianowice Śląskie.

– Stawiamy na nowoczesne rozwiązania. Każdy z 30 Solarisów jest wyposażony w ładowarki USB (6 lub 10 w zależności od modelu) oraz darmową sieć WiFi dla pasażerów. Oczywiście pojazdy są wyposażone w ogrzewanie i dwustrefową klimatyzację (dla pasażerów i kierowcy) i szereg innych udogodnień, takich jak: duży i czytelny wyświetlacz wewnątrz pojazdu, na którym pojawiają się informacje o trasie przejazdu, głosowe zapowiedzi przystanków, czy też monitoring przestrzeni pasażerskiej – podkreśla prezydent Marcin Krupa.

 

Pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, matki z dziećmi w wózkach, a także podróżnych z większym bagażem na pewno ucieszy dość duża przestrzeń, jaką oferuje Solaris przy środkowych drzwiach. Producent maksymalnie wykorzystał polskie przepisy i pojazdy tej marki w obecnej generacji mają 2,55 metra szerokości, co jest najwyższą dopuszczalną szerokością autobusu na polskich drogach. Tak duża szerokość sprawia, że wnętrze wozów jest bardzo przestronne, a przejście przez jego środek bardzo wygodne.

W Solarisach wprowadzono dodatkowe udogodnienia dla niepełnosprawnych, takie jak np. dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych, alfabet Brailla na przyciskach, czy tzw. „przyklęk” i platforma dla wózków inwalidzkich.

Przydatną funkcją jest tzw. „ciepły guzik”. Jego działanie polega na przyzwoleniu pasażerom na samodzielne otwieranie drzwi. Kierowca podjeżdża na przystanek i aktywuje tę funkcję, a pasażerowie za pomocą przycisków umieszczonych przy drzwiach (również na zewnątrz) sami je sobie otwierają. Dzięki temu otwierane są jedynie te drzwi, z których pasażerowie chcą skorzystać. Ma to znaczący wpływ na wydajność klimatyzacji bądź ogrzewania, a zatem na utrzymanie pożądanej temperatury w pojeździe.

 

Zakup nowych pojazdów przyczynia się też do wzmacniania wizerunku Katowic, jako miasta ekoodpowiedzialnego. Wszystkie pojazdy wyposażone są w ekologiczne jednostki napędowe spełniające normę emisji spalin EURO 6. W Solarisach zainstalowane jest także nowoczesne oświetlenie w technologii LED, które jest znacznie wydajniejsze od tradycyjnych świetlówek. Solarisy mają również lepsze parametry spalania paliwa w porównaniu z wysłużonymi poprzednikami. Solaris Urbino 12 spala 37 litrów na 100 przejechanych kilometrów, a wersja przegubowa – 51 litrów. Warto dodać, że oszczędności będą wynikać również z bezawaryjnej jazdy, gdyż wysłużone pojazdy często się psuły.