Kraków. Będą pieniądze na studium wykonalności dla metra?

Rosną szanse na otrzymanie przez Kraków dotacji na realizację Studium wykonalności budowy systemu szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie do sfinansowania w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

– Wiceminister Jadwiga Emilewicz poinformowała mnie, że Ministerstwo Rozwoju pozytywnie zaopiniowało nasz wniosek o dotację na sporządzenie Studium wykonalności budowy systemu szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Teraz czekamy na decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie – mówi Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa.

Chodzi o projekt wart 10 mln złotych. Miasto ma szansę na uzyskanie 50% dotacji. Decyzja powinna zapaść w ciągu kilku miesięcy.

– Jeśli będzie pozytywna, jeszcze w tym roku rozpiszemy przetarg na przygotowanie studium wykonalności tak, żeby było ono gotowe w 2019 roku – informuje Tadeusz Trzmiel. – Taka dokumentacja będzie podstawą do rozpisania przetargu na realizację inwestycji w trybie zaprojektuj i wybuduj – dodaje.

Studium wykonalności budowy systemu szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie ma zostać przygotowane w oparciu o „Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, w tym budowy metra”, wariant „Metro-Metrobus”. Opracowanie wskazuje na konieczność budowy systemu komunikacji podziemnej w ścisłym centrum miasta. Zakłada przebieg bezkolizyjnej linii szybkiego transportu szynowego na trasie Wschód-Zachód o długości około 15 km (łączącej dzielnice Bronowice i Nowa Huta z centrum miasta). Wariant wynikowy powstał jako efekt obszernych analiz społeczno-gospodarczych, ruchowych, ekonomicznych, finansowych, wrażliwości, realizacyjnych, wpływu na środowisko. W toku prac przeanalizowano kilkadziesiąt wariantów rozwoju systemu transportu, z których do dalszej realizacji zarekomendowano wariant IV.3 „Metro-Metrobus”. Ponadto, jako dalsze działania autorzy opracowania wskazali wykonanie koncepcji i studiów wykonalności dla I etapu metra (tunelu pod Starym Miastem) i jego etapowego podłączenia do systemu tramwajowego.