Za około dwa lata ma powstać kolejny odcinek trasy pod Tatry

To jedna z najsłynniejszych dróg w kraju. Niestety, sława to niechlubna, bo kojarząca się z wiecznymi korkami. Zakopianka od lat spędza sen z powiek wszystkim tym, którzy swój urlop zaplanowali w Tatrach lub Gorcach. Za dwa lata sytuacja może się na szczęście poprawić.

Zakopianka to najpopularniejsza trasa z Krakowa pod Tatry. Aby do podgórskich kurortów można było dotrzeć, zamiast stać w niemal wiecznych korkach, o jej rozbudowie mówi się od lat. Tyle samo trwają prace prowadzone etapami. Teraz przyszedł czas na wykonanie kolejnego kroku, by w cywilizowany sposób połączyć Podhale ze stolicą Małopolski – jednym z dwóch miejsc w kraju najliczniej odwiedzanych przez turystów. Wybrano bowiem wykonawcę drogi ekspresowej S7 Kraków – Rabka Zdrój na odcinku Lubień – Naprawa.

– Wykonawca zaoferował, że za 521,5 mln złotych, w ciągu 22 miesięcy od daty zawarcia umowy wybuduje ten odcinek drogi ekspresowej, dając przy tym 10 letnią gwarancję jakości – podaje serwis prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Na niuemal 8-kilometrowym odcinku oprócz dwujezdniowej drogi wybudować trzeba m.in. dwa MOP-Y: Lubień i Krzeczów oraz dziesięć obiektów inżynierskich i sześć małych mostków na potoku Krzywańskim.

Zgodnie z przepisami, w ciągu 10 dni mogą wpłynąć ewentualne odwołania od innych wykonawców. Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, przetarg podlega kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. W związku z tym umowa z wybranym konsorcjum może być zawarta dopiero po doręczeniu do GDDKiA Oddział w Krakowie informacji o wyniku tej kontroli.

Tymczasem sześć firm chce budować odcinek tunelowy pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą na tej samej drodze. W ramach inwestycji wybudować trzeba odcinek tunelowy drogi o długości ok. 3 kilometrów, w tym dwukomorowy tunel o długości ok. 2 km z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.

– Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego – zaznaczają eksperci z Generalnej Dyrekcji. – Ponadto do wykonania są m.in.: wzmocnienia podłoża gruntowego (dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg), obiekty inżynierskie oraz stateczne nasypy i skarpy, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów oraz przebudowa i budowa dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego.

Niebawem rozpocznie się badanie złożonych ofert, w celu wyłonienia wykonawcy.