Polki są jednymi z najbardziej przedsiębiorczych Europejek

 



  • Ośrodek badawczy DELab Uniwersytetu Warszawskiego zbadał przedsiębiorczość Polek\




  • Jak wynika z jego treści, Polki zakładają własne firmy, by móc się rozwijać




  • Ponadto, już co trzecia firma w Polsce jest prowadzona przez kobietę



 

Jak wynika z ogłoszonego w środę raportu przygotowanego przez ośrodek badawczy DELab Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet, Polki zakładają własne firmy przede wszystkim z chęci przejścia „na swoje” i rozwoju osobistego, a nie trudnej sytuacji zawodowej, w której się znalazły.

W zdecydowanej większości przypadków przedsiębiorczynie znajdują wsparcie wśród swoich najbliższych, zdarza się jednak później, że ich sukcesy wzbudzają zazdrość w rodzinie. Raport omawiali szczegółowo uczestnicy debaty PAP i FPK.

Polki są jednymi z najbardziej przedsiębiorczych Europejek – wynika z danych przedstawionych we wstępie do diagnozy „Zawód – prezeska!”.

– W Polsce już co trzecia firma była założona i jest prowadzona przez kobietę (33,4%), co plasuje nas w czołówce Europy (średnia to 31%) – przypominają autorzy raportu powołując się na analizy Fundacji Teraz Polska.

Z kolei badania Global Entrepreneurship Monitor (GEM) z lat 2015/2016 pokazują, że 6% dorosłych kobiet w Polsce prowadzi własną działalność gospodarczą, co plasuje Polki na siódmym miejscu w Europie, ex aequo z Greczynkami.

Badania przeprowadzone w lutym i marcu br. przez zespół analityków z ośrodka DELab UW podzielono na trzy części. Pierwsza pozwala poznać m.in. portret przedsiębiorczyni, druga wzajemnej motywacji kobiety oraz jej męża/partnera, a trzecia część podsumowuje opinie ankietowanych prezesek i ich życiowych partnerów o wspólnym prowadzeniu domu i demokracji w codziennym życiu.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet wynika, że 67% kobiet, które decydują się podjąć własną działalność gospodarczą, bezpośrednio przed tym pracowało w innej firmie lub instytucji, tylko co ósma przebywała na urlopie macierzyńskim, zaś jedynie 6% respondentek nie podejmowało żadnej innej pracy lub pracowało dorywczo.

Jak się okazuje, kobiety, które decydują się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej, mają różne motywacje. 42% respondentek zadeklarowało, że po zdobyciu niezbędnego doświadczenia chciało zacząć „coś swojego”, zaś 37% badanych przyznało, że w dotychczasowym miejscu pracy osiągnęły już wszystko co mogły i chciały.

– To pokazuje, że Polki mają nie tylko wielkie ambicje, ale też bardzo duże możliwości. Chcą się rozwijać i mieć realny wpływ na swoje życie i otoczenie. Właśnie między innymi dlatego tak ważne jest tworzenie platform wymiany doświadczeń i programów akceleracyjnych, aby wspierać przedsiębiorcze w Polki w ich dążeniach i pomagać im odkryć ich potencjał – uważa Katarzyna Wierzbowska, prezeska Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet.

Przedsiębiorczynie deklarują, że rodzina wspiera je nie tylko w obowiązkach domowych, ale także wiernie kibicuje rozwijanemu przedsięwzięciu. Aż 80% badanych przyznało, że w początkowym momencie istnienia firmy kluczowym wsparciem była dla nich rodzina (z czego aż 60% wskazało, że to nich mąż/partner był największym oparciem), zaś dla 16% respondentek był to wspólnik lub wspólniczka. Jednocześnie nie można pominąć faktu, że aż 14% mężów wolałoby, żeby ich partnerki nie pracowały zawodowo, lecz zajmowały się domem lub dziećmi.

Cały raport do pobrania znajduje się na stronie internetowej.

Źródło: Kurier PAP – www.kurier.pap.pl