Polacy pokochali herbaty

 

Jak wynika z badań Comtrade, Polacy pokochali herbatę – pod względem ilości spożycia jesteśmy 4. narodem w Europie i 9. na świecie. Przeciętny Polak pije zatem napar z 1 kg liści herbaty rocznie, wyprzedzając nawet mieszkańców Chin, Japonii czy Arabii Saudyjskiej.

– W 2018 roku Polska sprowadziła 32,2 tys. ton herbaty, z czego większość (28 tys. ton) stanowiła herbata czarna, postrzegana jako składnik codziennej diety. Znaczny udziały w rynku mają również herbaty owocowe (14,8%), herbaty ziołowe (12,1%) i Earl Grey (11,1%). Mniej Polaków stawia na herbatę zieloną (8,1%) oraz herbatę czerwoną (1,3%) – wylicza raport firmy Nielsen.

Herbata to najczęściej spożywany napój na świecie zaraz po wodzie. Polacy najchętniej piją ją w torebkach (89% wartości sprzedaży), bez dodatków lub z cytryną, a także dodatkiem miodu lub cukru. Rzadziej dodajemy mleko, syrop owocowy bądź imbir.

– Wspomniane 32,2 tys. ton herbaty zaimportowanej w 2018 roku było warte prawie 101 mln euro, za to ponad 19,1 tys. ton wyeksportowanej herbaty w tym samym czasie warte było ponad 167,3 mln euro. Co więcej, herbata eksportowana z Polski jest średnio trzykrotne droższa od tej importowanej – przekonuje ekspert ds. Analiz Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas Karolina Załuska.

kup artykuly platne