Promocja słodyczy czy nekrofilii?

 

Komisja Etyki Reklamy zajęła się skargą złożoną przez jednego z konsumentów na reklamę ciastek Oreo. Zdaniem skarżącego miała ona promować wśród dzieci nekrofilię przez przedstawienie wampira tańczącego na cmentarzu z nieboszczykiem.

Reklama przedstawia wampira tańczącego z trupem na cmentarzu. Według mnie reklama ma negatywny wpływ na dzieci, gdyż oswaja je z nekrofilią – napisał oburzony konsument w skardze.

Jak wyjaśnia w odpowiedzi na skargę Mondelez International – producent ciastek Oreo – w reklamie z wampirem tańczy dziewczyna i nic nie wskazuje na to, że jest ona „trupem na cmentarzu”.

– W reklamie to wampir wychodzi z trumny, ale zamiast pożywiać się krwią dziewczyny (jak to wampiry miały w zwyczaju), łagodnieje i zmienia się za sprawą otrzymanego ciastka Oreo. Zaczyna romantycznie tańczyć i sięga po mleko zamiast krwi. Nie ma w niej również żadnych przesłanek seksualnych, nie wspominając o nekrofilii. Powyższe przedstawienie wampira oraz historii w reklamie nawiązuje do wierzeń ludowych w wielu kulturach, związanych z przekonaniem, że „główną aktywnością wampira jest wysysanie swoim ofiarom krwi. (...). Swoją działalność podejmuje tylko w nocy, gdyż światło słońca jest dla niego zabójcze. Jego charakterystycznym znakiem rozpoznawczym są wydłużone kły” – napisano w odpowiedzi na skargę.

Do tego wyjaśnienia przychylił się również Zespół Orzekający Komisja Etyki Reklamy, który uznał, że reklama nie prezentuje treści, które mogłyby zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży, nie narusza norm i jest stworzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

kup artykuly platne