Sprzedaż spada, choć popyt rośnie

 

GUS przekazał informację, że w grudniu w Polsce nastąpił 1,4% spadek sprzedaży detalicznej. Analitycy Haitong Bank niepokoją się zmniejszeniem krótkoterminowej perspektywy sprzedaży, która jest tym bardziej niepokojąca, zwłaszcza w nawiązaniu do wzrostu płac o około 7%. Powodem grudniowych spadków nie jest również zakaz handlu w niedziele, ponieważ w tym miesiącu, aż 3 niedziele były niedzielami handlowymi.

Sytuacja jest szczególnym zaskoczeniem z powodu okresu odnotowania spadku sprzedaży, który co roku kojarzy się z zakupami świątecznymi. Większe zakupy nie mogły być również dokonywane z wyprzedzeniem, w listopadzie, ponieważ obecnie wiąże się on z sprzedażą promocyjną w związku z „czarnym piątkiem”.

Analitycy podejrzewają, że spadku sprzedaży jest kilka: akcja promocyjna na szeroką skalę, w czasie której drastycznie obniżano ceny produktów, coraz częstsze wyjazdy Polaków poza miejsce zamieszkania oraz więcej zakupów dokonywanych przez internet, których GUS nie uwzględnia w swoich statystykach. Te czynniki mogą być również powodem spadku bieżących cen żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 0,25%. W cenach stałych spadek ten wynosił 2,4%.

Źródło: dlahandlu.pl

kup artykuly platne