Sprzedawcy nie pozwalają na fotografowanie

 

25 prowadzących duże sieci handlowe przedsiębiorców otrzymało od UOKiK prośby o złożenie wyjaśnień – to reakcja urzędu na skargi klientów, donoszące, że sprzedawcy nie pozwalali na robienie zdjęć cen produktów i skanowanie kodów kreskowych w sklepach. Zdaniem UOKiK takie działanie może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową.

Informacja prasowa urzędu potwierdziła, że prośby wysłano do Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, która zrzesza 14 firm prowadzących sieci handlowe, m.in. Auchan, Tesco, Carrefour, Biedronkę, Żabkę, Castoramę, a także do 11 innych przedsiębiorców, w tym prowadzących sklepy Lewiatan, Rossmann, Piotr i Paweł, Top Market. Zdaniem urzędu zakaz fotografowania utrudnia konsumentom porównywanie cen.

– Sklepy nie mogą zakazywać takich praktyk. Jednym z podstawowych praw konsumenta jest możliwość swobodnego wyboru oferty, która mu najbardziej odpowiada pod względem ceny czy właściwości produktu. Musi mieć więc możliwość porównania, co może zrobić na różne sposoby, także poprzez aplikacje czy zdjęcia. Zakaz może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. A za to może grozić kara pieniężna do 10% obrotu osiągniętego przez firmę w poprzednim roku – podkreśla prezes UOKiK Marek Niechciał.

kup artykuly platne