55% Polaków podpisuje niezrozumiałe umowy

 

Jak wynika badania Barometr Providenta przeprowadzonego z okazji Światowego Dnia Konsumenta, 55% Polaków podpisuje umowy, mimo iż nie rozumie ich zapisów. Co gorsza, nie jest to problem rzadki. Z trudnymi do interpretacji treściami umów w ciągu ostatnich 2 lat spotkało się aż 11% wszystkich osób zamieszkałych w Polsce.

Badanie udowadnia, że w 5% przypadków umowa była skonstruowana niewłaściwie lub z naruszeniem praw konsumenta. Nierzadkie są również przypadki, w których firma, z którą podpisano dokument, nie wywiązywała się z jego zapisów. Co ciekawe, 51% takich sytuacji dotyczy umów usług telekomunikacyjnych.

Jakie działania podejmują konsumenci, gdy trafiają na niejasne zapisy w umowie, która została im przekazana do podpisania? Najczęściej składamy reklamację, choć na takie rozwiązanie problemu decydują się głównie mężczyźni. Kobiety częściej podejmują kroki zmierzające do poinformowania o niewłaściwej sytuacji organizacji konsumenckich. Zdarza się również, że szukają porady w sieci, opisując swoją sprawę, lub proszą o poradę prawnika.

– Najczęściej pytamy przedstawiciela handlowego albo udajemy się do placówki i wyjaśniamy niezrozumiałe dla nas kwestie. Tak głównie postępują mężczyźni. Kobiety częściej szukają porady w sieci. Potrafią spędzić godziny, rozszyfrowując niezrozumiałe zapisy umowy – komentuje ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska Anna Karasińska.

kup artykuly platne