Ruda Śląska. Miasto chce rozwijać e-usługi

Płatności on-line, powiadomienia sms i e-mail, podgląd należności względem miasta, integracja danych z systemów finansowych Urzędu Miasta, usprawnienie komunikacji elektronicznej między urzędem i innymi miejskimi jednostkami organizacyjnymi – to główne założenia nowej platformy e-usług, którą chce uruchomić rudzki magistrat. Mieszkańcy, przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe mogą wskazać, jakie sprawy chcieliby załatwiać wykorzystując to narzędzie. Urząd Miasta w Rudzie Śląskiej przygotował specjalne ankiety w tej sprawie.

– Chcemy dać mieszkańcom możliwość wygodnego załatwiania spraw urzędowych bez wychodzenia z domu, od sprawdzenia karty należności, przez złożenie odpowiednich formularzy i otrzymanie decyzji, po wygodne uregulowanie opłat przez Internet i przypomnienie o terminach płatności – mówi Ewa Guziel, skarbnik miasta. – W tym celu przygotowujemy projekt Centralnej Platformy e-Usług Publicznych, umożliwiający zintegrowanie danych z systemów informatycznych, które już usprawniają pracę urzędu – dodaje.

Wśród spraw załatwianych w Urzędzie Miasta wybrano 19, z których mieszkańcy i przedsiębiorcy korzystają regularnie i które zgodnie z przepisami są możliwe do załatwienia w całości przez Internet. Dotyczą one podatków i opłat lokalnych. Teraz mieszkańcy, przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe mogą wskazać, którymi z nich są najbardziej zainteresowani w formie e-usług. W tym celu do 20 lutego mogą wypełnić specjalną ankietę, dostępną w Internecie oraz w formie papierowej w Biurze Obsługi Mieszkańców UM.

Platforma ma współpracować z Elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej oraz Systemem Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej. Osoby posiadające konta w tych systemach będą mogły wykorzystać je do logowania, będzie też możliwość założenia konta bezpośrednio w CPeUP. Jednym z modułów platformy ma być również system powiadomień sms i e-mail. Założenia projektu obejmują też możliwość przyszłej rozbudowy o kolejne usługi.

Projekt Centralnej Platformy e-Usług Publicznych to jednak nie tylko ułatwienia dla osób załatwiających sprawy w Urzędzie Miasta, ale również optymalizacja pracy samego magistratu i przepływ danych między nim i innymi miejskimi jednostkami.

– Nowa platforma zintegruje dane pobierane z systemów finansowych urzędu, które w ramach projektu zostaną też zmodernizowane – zaznacza Ewa Czapelka, naczelnik Wydziału Finansowo-Księgowego UM.

W najbliższych tygodniach zostanie opracowana koncepcja platformy, uwzględniająca wyniki ankiety. Miasto chce na realizację projektu pozyskać dofinansowanie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020. Nabór wniosków trwa do końca lutego. Koszt projektu będzie znany po doprecyzowaniu jego zakresu i przygotowaniu dokumentacji.