Rybnik. „Nadchodzi błękit”

W poniedziałek w rybnickim magistracie zainaugurowano kampanię promocyjno-informacyjną „Nadchodzi błękit”. Projekt pokazuje mieszkańców Rybnika, którzy wymieniając swoje źródło ciepła zaangażowali się w konkretne działania, mające na celu poprawę jakości powietrza.

 

Z początkiem listopada na 7 billboardach, ustawionych przy głównych drogach, pojawiły się wizerunki rybniczan, którzy swoim przykładem zachęcają innych mieszkańców do wymiany ogrzewania na ekologiczne – modernizacji pieca, przyłączenia się do sieci gazowej lub C.O. Przekonują, że każdy z nas może zrobić coś, by Rybnik był błękitny.

 

– Z moich doświadczeń nabytych między innymi na spotkaniach z mieszkańcami wynika, że rybniczan najlepiej przekonają właśnie rybniczanie – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera. – Pokazywanie konkretnych przykładów – sąsiadów i znajomych – ich dobrych praktyk, których efekty widzimy w najbliższym otoczeniu, sprawiają, że znacznie łatwiej nam uwierzyć, że i my możemy w sprawdzony sposób osiągnąć równie dobre rezultaty. Dlatego gorąco zachęcam wszystkich rybniczan, by zajrzeli na stronę nadchodziblekit.pl i zastanowili się, co mogą zrobić, biorąc pod uwagę swoją wiedzę o ogrzewaniu, swoje możliwości finansowe, i jak zmienić swoje drobne codzienne nawyki, z korzyścią dla naszego wspólnego środowiska.

 

Mieszkańcy Rybnika występujący w kampanii, pokazują wprost, że działania proekologiczne mogą się opłacać także finansowo. Przykład sąsiada, który zmienił swój sposób podejścia do ogrzewania, skorzystał z oferowanej przez miasto dotacji, oszczędza sobie mnóstwo pracy związanej z obsługą starych typów pieców węglowych, a dodatkowo wychodzi finansowo na plus, może przyczynić się pośrednio do większego zainteresowania innymi, bardziej ekologicznymi metodami ogrzewania.

 

– Mieszkam w familoku. Na 11 mieszkań tylko 3 zgodziły się na podłączenie do sieci C.O. Wcześniej korzystaliśmy z pieców kaflowych. Należało zmienić instalacje z ogrzewania węglem na ogrzewanie z Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Jastrzębiu Zdroju. Efekt? Do tej pory płaciłem za węgiel ok. 2400 zł na sezon. Od momentu przejścia na ogrzewanie C.O. płacę ok. 1400 zł rocznie – opowiada Zdzisław Maślak z Rybnika - Niedobczyc, który zarówno na podłączenie się do ciepła sieciowego, jak i do udziału w kampanii billboardowej, namówił również swojego kolegę, Adama Zająca.

 

Kampania ma pokazywać, że wspólne działania jak największej liczby mieszkańców dają wymierne efekty, co przedstawiają dane prezentowane na stronie.

Założenia i realizacja kampanii Nadchodzi błękit to wynik pracy lokalnych, rybnickich firm i osób, którym zależy na jakości powietrza w Rybniku i dobrym wizerunku miasta. W przygotowaniu wspieranej przez Miasto kampanii wzięli udział: Agencja MindsUp.pl – pomysłodawca i koordynator kampanii oraz fotograficy: Henryk Rydlewski, JarekLasota.com i ŁukaszKohut.pl