Interpretacja prawna dotyczącego reklam wyborczych

 

Ograniczenie publicznego rozpowszechniania wizerunków kandydatów, nazw i logo partii na miesiąc przed wyborami nie obejmuje mediów społecznościowych – poinformowała w czwartek estońska policja.

Policja wydała specjalny komunikat w związku interpretacją prawa wyborczego dotyczącego zakazu reklamy kandydatów i partii, jaki obowiązuje na miesiąc przed wyborami lokalnymi. Te odbędą się w połowie października.

"Chociaż Facebook i inne kanały mediów społecznościowych są w przenośni przestrzenią publiczną, zakazu zewnętrznej reklamy politycznej w okresie poprzedzającym wybory nie rozszerza się na media społecznościowe i politycy mogą kontynuować kampanię reklamową w tych kanałach" – wyjaśnił Zarząd Policji i Służby Granicznej (PPA). Podkreślił, że ze względu na przejrzystość prawną wszystkie kanały medialne w internecie traktowane jednakowo.

W Estonii od 11 września, który był ostatnim dniem rejestracji kandydatów, nie można publicznie rozpowszechniać nazwisk osób startujących w wyborach – zarówno partyjnych jak i niezależnych, a także reklamować nazw partii, ich logo. Zakaz ten dotyczy np. rozwieszanie reklam wyborczych na budynkach czy konstrukcjach, a także umieszczania plakatów na pojazdach komunikacji publicznej i w ich wnętrzach, oraz na taksówkach.

W środę jeden z policyjnych urzędników stwierdził na antenie estońskiej telewizji, że reklama wyborcza na Facebooku jest dopuszczalna tylko w małym gronie, np. w kręgu znajomych. Zaliczył on do reklamy zewnętrznej objętej zakazem wpisy (posty) publikowane w mediach społecznościowych, zawierające zdjęcia kandydata, jego nazwisko, numer czy slogany wyborcze.

W czwartek zarząd policji ostatecznie zdementował te informacje.

Szef pionu prewencji i procedury kryminalnej Toomas Loho przyznał w czwartek, że prawo jest niedostateczne i w internecie także powinny być przestrzegane reguły tak samo jak w tradycyjnej przestrzeni publicznej. W rozmowie z estońskim nadawcą radiowo-telewizyjnym ERR podkreślił, że rola mediów społecznościowych w ostatnim czasie wzrosła znacząco.

"Policja widzi potrzebę zmiany regulacji tak aby wszyscy mogli zrozumieć ograniczenia" – podkreślił Loho. Dodał, że policja wielokrotnie proponowała zmiany związane z prawem wyborczym.

Ponadto zgodnie ze stanowiskiem policji za zewnętrzną polityczną reklamę nie są uznawane balony, pamiątki, flagi, koszulki czy podobne przedmioty.

Wybory lokalne w Estonii odbędą się 15 października. Już od 5 października będzie można głosować on-line. Wybory zostaną przeprowadzone w 79 okręgach. Startuje w nich blisko 12 tys. kandydatów.

Źródło: Z Helsinek Przemysław Molik