Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie opon

 

Inspektorzy z 15 państw UE w ramach międzynarodowej akcji MSTyr15skontrolowali ponad 12 tysięcy opon samochodowych do aut osobowych. W trakcie analiz wzięto pod uwagę producentów, importerów i sprzedawców opon samochodowych z Polski, Niemiec, Hiszpanii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Irlandii, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Rumunii, Szwecji i Turcji.

Inspektorzy sprawdzali oznakowanie opon samochodowych, które – zgodnie z unijnymi przepisami –muszą być opatrzone specjalną etykietą, z która mógłby się zapoznać konsument przed zakupem. Musi ona zawierać 3 parametry opon samochodowych: efektywność paliwową, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Najczęściej informacje te pojawiają się w postaci nalepki na bieżniku. Dwa pierwsze określane są za pomocą skali od A (najlepsza) do G (najgorsza), a ostatni – w decybelach, wskazywanych graficznie na trójstopniowej skali. Kontrolowane opony były następnie przewożone do niezależnego laboratorium we Francji, gdzie sprawdzano ich prawidłowość.

– Wyniki kontroli są bardzo dobre. W Polsce zakwestionowaliśmy niecałe 3% partii ze względu na oznakowanie. Oznacza to, że konsumenci mają zapewnione informacje, które pomogą im porównać właściwości opon samochodowych i dokonać świadomego wyboru – ocenia prezes UoKiK Marek Niechciał. – Dobre opony przekładają się na konkretne oszczędności: dzięki oponom klasy A można zaoszczędzić nawet 7,5% paliwa w porównaniu do opon klasy G. Przykładowo – jak wyliczył Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego – na tym samym paliwie na najlepszych oponach dojedziemy z Władysławowa nawet do Bielska-Białej, a na najgorszych – tylko do Katowic –dodał.

Jeśli kupujesz opony samochodowe, zwróć uwagę na zamieszczoną na niej etykietę i sprawdź:


  • efektywność paliwową (ikona z dystrybutorem), które umożliwia oszczędności na poziomie do 7,5% paliwa,

  • przyczepność na mokrej nawierzchni (ikona z deszczem), która może skrócić drogę hamowania nawet o 18 m przy prędkości 80 km/h,

  • zewnętrzny hałas toczenia (ikona z głośnikiem), wskazujący, jak głośno jeździ auto.


Źródło: