Ilość reklam, które zachęcają do jedzenia przekąsek w postaci różnego rodzaju wafelków i batoników, sugeruje, że taka słodka pokusa to tylko chwila zapomnienia, która nie pociąga za sobą wielu konsekwencji. Co więcej, dopada czasem każdego z nas. Jak można z tym walczyć? I dlaczego warto?

Znany schemat

Z apetytem na słodycze zmaga się wiele osób. Powody takiego stanu rzeczy można wymieniać długo. Łatwa dostępność takich przekąsek, nieregularny schemat snu, przebywanie w sztucznym świetle, brak ruchu czy zaburzenia hormonalne – to tylko niektóre z nich.

Do słodyczy jesteśmy przyzwyczajeni od urodzenia, kiedy naszym głównym pokarmem jest mleko matki. Stymuluje ono uwalnianie serotoniny, endorfin oraz relaksuje organizmu. Są to ważne aspekty, które przyczyniają się do powstania silnej więzi matki i dziecka. Oczywiście, mleko matki posiada również niezbędne do rozwoju białka i tłuszcze, ale słodki smak jest bardzo wyraźnie wyczuwalny.

W późniejszym życiu pozostaje nam naturalne pragnienie słodkich potraw, a ciało nadal reaguje w postaci zadowolenia z otrzymania nagrody w postaci słodyczy. W czasach, gdy jedzenie było trudno dostępne lub niezbędny był natychmiastowy zastrzyk energii, to pragnienie stało się koniecznością. Dzisiaj, gdy mamy setki rodzajów słodyczy, które mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Spożywanie nadmiaru węglowodanów i cukrów utrwala ten cykl „głodu” i sprawia, że spożycie cukru wzrasta.

Według American Heart Association, przeciętny Amerykanin spożywa dziennie 22 łyżeczki cukru dodatkowo w postaci batoników, napojów i żywności. Oczywiście są takie słodycze, jak gorzka czekolada czy niewielkie ilości domowego deseru, które są wręcz pożądane dla organizmu. Często jednak mały apetyt na coś słodkiego przeradza się w prawdziwy problem zdrowotny.

Jeśli ty również czasem zmagasz się z nieodpartym pragnieniem spożywania cukru, poznaj kilka faktów, które pomogą ci znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego tak jest. Ta wiedza może ułatwić ci zmaganie się z ochotą zjedzenia czegoś słodkiego.

7 powodów zwiększonego apetytu na cukier