Jesień już za pasem, dlatego coraz częściej poszukujemy środków wzmacniających organizm. Jednym z najbardziej rozpowszechnionych jest witamina C. W związku z jej przyjmowaniem pada często pytanie o możliwość przedawkowania tej substancji. Czy można wziąć za dużo witaminy C?

Od przybytku głowa nie boli?

Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie, a jej nadmiar jest wydalany i nie gromadzi się w organizmie, ale twierdzenie, że zbyt duże dawki tej substancji nie mają dla naszego organizmu znaczenia, nie jest prawdą.

Co więcej, przyjmowaniem dużych dawek witaminy C (na poziomie 500 mg do 1000 mg dziennie) lub zalecanych przez niektórych bardzo dużych dawek (na poziomie ponad 2000 mg na dobę) może wiązać się wiele problemów. Należy pamiętać, że zalecane dzienne spożycie witaminy C dla dorosłych wynosi jedynie 75 do 120 mg na dzień oraz dodatkowo 35 mg dla palaczy.

Badania udowadniają, że podczas gdy niska dawka witaminy C może zapobiegać zaćmie, duże dawki zwiększają jej ryzyko. Kilkaset miligramów na dobę może również utrudniać osiąganie niektórych korzyści z ćwiczeń wytrzymałościowych.

Co za dużo, to niezdrowo

Dodatkowo, wysoka dawka witaminy C może również zmniejszyć skuteczność niektórych leków oraz zwiększyć ryzyko uszkodzenia wątroby w przypadku równoczesnego przyjmowania paracetamolu.

Większe niż zalecane dawki mogą także wpływać na wyniki badań poziomu cholesterolu, cukru we krwi oraz pojawienie się krwi w stolcu.

Uważać na nią musza również osoby z tendencją do rozwoju kamieni nerkowych lub z wadami w metabolizowaniu witaminy C. Warto, by ograniczyły one ilość spożywanej witaminy.