Jak niebezpieczny jest sód? Czy jemy go za dużo? To ważne zagadnienia zdrowotne, które są przedmiotem dyskusji wśród naukowców. Choć są specjaliści, którzy twierdzą, że dieta, w której brakuje sodu, jest dla ludzi bardzo niekorzystna, większość środowiska przekonuje, iż produkty bogate w ten pierwiastek obciąża nasz organizm, a w szczególności serce. Jak go unikać?

Przemycone pod przykrywką

Aby nie nazywać soli solą, producenci często podają inne nazwy tego składnika. Zwracaj uwagę na nazewnictwo na etykietach. Uważaj, bo choćby siarczyn sodu to nic innego jak sól. Jeśli natomiast już kupiłeś produkty które zawierają dużą ilość sodu, zwróć uwagę na wielkość porcji, którą podajesz.

Każdy, kto stara się zachować ostrożność w ilości spożywanej soli, powinien również wziąć pod uwagę, że jednymi z najbardziej ryzykownych miejsc są restauracje. Wiele podawanych tam potraw zawiera sól w obfitych dawkach. Jeśli więc dbasz o zdrowie, pytaj o zawartość sodu w potrawach. Możesz również wybrać potrawy przygotowywane na zamówienie i poprosić o mniejszą ilość soli.

Lepiej mieć się na baczności?

Wytyczne dotyczące żywienia mówią o grupach, które powinny szczególnie uważać na spożywanie mniej niż 1500 miligramów sodu dziennie. Są to osoby powyżej 51 lat, chorzy na cukrzycę, zaburzenia nerek i wysokociśnieniowcy.

Aby dowiedzieć się, ile tak naprawdę soli jest w naszej diecie, najlepiej przez kilka dni zapisywać wszystko, co się je i pije. Dzięki takim analizom prowadzonym regularnie będziesz świadomy i zdolny do podjęcia właściwych decyzji dotyczących swojej diety. Poznaj również produkty, w których kryje się sód. Być może okaże się, że czai się on tam, gdzie najmniej się go spodziewasz.

Produkty, w których kryje się sód