W pogoni za zdrowiem i szczupłą sylwetką można nam umknąć to, co najprostsze – dobrodziejstwo płynące z prostych komponentów diety. Dlatego przedstawiamy krótki spis tych, które dostarczają organizmowi najwięcej wartości odżywczych

1. Owoc kaki lub persymona

Skórka kaki, który jest japońskim owocem narodowym, pomaga redukować objawy starzenia oraz niszczy komórki rakowe.

2. Kakaowiec cupuacu

Kolejny superowoc – jest bogaty w antyoxydanty oraz tłuszcze nasycone, pomaga również podnieść libido.

3. Mleczko kokosowe

Sok zawarty w  kokosie ma dużą ilość włókien i jest doskonały na prostatę, a dodatkowo zbawienny dla skóry i kości. Można go dodać do wody podczas gotowania ryżu lub do shake’a proteinowego.

4. Szafran

Najdroższa przyprawa na świecie. Szafran zwiększa płodność, zmniejsza napięcie i stres, a także pomaga poprawić wzrok.

5. Orzechy brazylijskie

Bogate w magnez i selen orzechy brazylijskie są kompletnym źródłem protein. Można je dodać do dowolnej potrawy, typu zakąska, aby podnieść poziom energii.

6. Imbir

Po imbir sięgaj najlepiej wtedy, kiedy czujesz się znudzony bądź smutny. Wrzuć go na ruszt lub posiekaj, dodaj cebulę i podawaj do potraw, aby osiągnąć bardziej wyrazisty smak. Działa jak aspiryna, jest doskonały na przeziębienie oraz libido.

7. Kimchi

Tradycyjne danie koreańskie, składające się z gotowanych lub kiszonych warzyw. Kimchi jest bogate w witaminy A, B, C, ale największym zyskiem są zdrowe probiotyki, które pomagają w trawieniu. Możesz używać go jako dodatek do indyka, kanapek lub dań z ryżu.

8. Papaya

Owoc który jest doskonałym dostarczycielem witamin A, C, E i antyoksydantów. Doskonały do konfitur, sałatek, jak również sosów.

9. Owoc durian, czyli zybuczkowiec

Wyglądający jak jeżozwierz owoc jest wyzwaniem, ponieważ cuchnie po otwarciu. Jeśli jednak przetrwasz smród, zostaniesz nagrodzony kremowym nadzieniem, które jest bogate w wapń, magnez i żelazo. Jest to również silny afrodyzjak.

10. Harrisa

Ta ostra pasta używana jest głównie w krajach arabskich – Tunezji i Libii. Wytwarza się ją z papryki chili i czosnku, często z dodatkiem ziół – kolendry i kminku. Doskonale komponuje się z mięsami i gulaszem. Bardzo bogata w witaminę C, pomaga zwalczać zapalenia, spala tłuszcz i obniża ciśnienie krwi. Należ spożywać ostrożnie, ponieważ może poparzyć usta.

11. Sardynki

To być może rybki małych rozmiarów, ale pełne doskonałych właściwości – zwłaszcza tłuszczy omega-3. Jedzenie sardynek wspomaga serce oraz zmniejsza ryzyko nowotworów. Najlepiej grillować je 3 minuty z każdej strony, a później jeść solo lub podać w kanapce, np. z sosem.

12. Tahini

Pasta sezamowa, która pochodzi z kuchni północnoafrykańskiej, najczęściej jest dodawana do hummusu lub sosów. Tahini poprawia przepływ krwi w żyłach, co powoduje lepsze ukrwienie i poprawia funkcje organizmu.

13. Kurkuma

Przyprawa z Indii, posiada silne właściwości przeciwzapalne oraz silnie oczyszcza wątrobę. Zapobiegająca rakowi, a dodana do potraw nadaje im piękny kolor i zapach. Używana jest zwykle z drobiem lub tradycyjnymi daniami indyjskimi.