Kiedy zauważysz, że opuszcza Cię energia, możesz sięgnąć po sztuczne substancje podnoszące jej poziom – drinki energetyczne lub espresso. Jednak z pewnością zdrowszą alternatywą będzie zjedzenie jednego z superpokarmów dodających energii. Aby ułatwić Ci zadanie, przedstawiamy listę tych najbardziej energetycznych.

1. Orzechy

Zawierają proteiny i koenzym Q10, który pomaga produkować energię wewnątrz komórek. Dzięki temu orzechy są smacznym źródłem energii nie tylko w skali krótkoterminowej, ale także na dłuższą metę. Właściwości te mają migdały, orzechy nerkowca, orzechy włoskie i laskowe oraz wszelkie inne dostępne odmiany.

2. Chude mięso

Chude mięso, takie jak indyk bez skóry czy kurczak, zawiera tyrozynę – aminokwas odpowiedzialny za zwalczanie zmęczenia. Dodatkowo produkty te zawierają pożywne żelazo, białka i witaminy z grupy B.

3. Jajka

Są jak małe akumulatory energetyczne. Oferują praktycznie te same korzyści, co chude mięso. Podobnie jak ono są również bogate w żelazo, białka i witaminy z grupy B.

4. Produkty pełnoziarniste

Dzięki zwiększeniu zawartości węglowodanów w organizmie powodują szybkie ładowanie energetyczne. Należy jednak pamiętać, że białe węglowodany – jak biały ryż czy biały chleb –dostarczają jedynie bardzo krótkiego impulsu mocy. Pełnoziarniste odmiany spalają się wolniej i dają zastrzyk energii na dłużej.

5. Owsianka

Owsianka absorbuje wodę podczas gotowania, dzięki czemu nawadnia organizm. Jest również pełna błonnika, który dostarcza Twojemu ciału energii przez kilka godzin po jedzeniu. Można ją zmieszać z dodatkowymi składnikami, aby dodatkowo podnieść ilość dostarczonej energii.

6. Zielona herbata

Podobnie jak kawa zawiera kofeinę. W odróżnieniu od niej ma jednak w składzie również aminokwas L-teaninę, która pomaga poprawić pamięć i koncentrację. Prawie każdy rodzaj zielonej herbaty to zasobnik pełen witamin i minerałów, w tym witaminy C i A. Pomagają one utrzymać wysoki poziom energii i poprawić nastrój.

7. Łosoś

Jeśli bolą Cię stawy lub mięśnie – sięgnij po łososia. Ma on nie tylko niską zawartość tłuszczu, ale również pomaga w dobrym funkcjonowaniu mózgu, a także reguluje poziom insuliny i cukru we krwi.

8. Fasola

Ulubione danie wegetarian i wegan, które jest doskonałym źródłem chudego białka. To ważny dostarczyciel żelaza, witamin z grupy B, aminokwasów i błonnika. Ten ostatni składnik zaskakująco pomaga spowolnić trawienie i zachować więcej energii.

9. Jabłka

Jest powiedzenie, że jest to lepsze źródło energii niż puszka napoju energy. Uznaje się tak, nie tylko dlatego, że owoce są o wiele zdrowsze, ale również ze względu na zawartość błonnika, przeciwutleniaczy, fruktozy i witaminy C. Wszystko to zapewnia szybki przyrost energii.


Czytaj dalej