Spożywanie odpowiedniej ilości białka jest ważne. Skąd czerpać je przy bezmięsnej diecie? I czy w ogóle da się je zastąpić? Najprostszym ekwiwalentem białka zwierzęcego jest roślinne. Zawiera ono jednak zupełnie inny aminokwasów. Białka zwierzęce uważane są za kompletne, ponieważ mają w sobie pełną gamę kwasów aminowych. Ich wegetariańskie odpowiedniki traktowane są zaś czasami jako mniej wartościowe, ponieważ mogą nie dostarczać niektórych aminokwasów.

Istnieją jednak rośliny, które zawierają białka kompletne. Wśród nich prym wiodą nasiona konopi, kwinoa, chlorella i pyłek pszczeli. Ponadto, łatwo można połączyć ze sobą ich różne rodzaje i stworzyć kompozycję z pełną zawartością białka.

Korzyści zdrowotne wegetariańskiego białka

Dobra wiadomość jest taka, że nie trzeba być wegetarianinem, aby korzystać z diety na bazie roślin. Wystarczy wprowadzić kilka bezmięsnych posiłków do swojego jadłospisu.

– Odpowiednio zaplanowane dania wegetariańskie, w tym dieta wegetariańska i wegańska, są zdrowe, odżywcze i mogą przynieść korzyści zdrowotne w zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób  – przekonuje Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyków.

Wśród 5 najważniejszych korzyści zdrowotnych, płynących ze spożywania wegetariańskiego białka wymienia się:



  • obniżenie spożycia cholesterolu i niezdrowych tłuszczów nasyconych, co zmniejszy szanse na chorobę serca,




  • obniżenie ryzyka wystąpienia niektórych nowotworów,




  • spadek poziom cholesterolu we krwi i zminimalizowanie prawdopodobieństwa cukrzycy dzięki zawartemu w mączce wegetariańskiej błonnikowi,




  • zdrowsze nerki i zabieganie kamieniom nerkowym poprzez alkalizujące wyższe PH,




  • zmniejszenie możliwości udaru i otyłości.



Zalecane spożycie białka

Ludzie nauczyli się wierzyć, że nie ma czegoś takiego jak „zbyt dużo białka”. Co ciekawe, Amerykanie już na początku lat dwudziestych ogłosili, że potrzebujemy ponad 100 g dziennie. Dzisiejsze zalecane spożycie dzienne jest jedynie połową tej cyfry. Jednak wciąż do jedzenia dużych ilości białka zachęca się sportowców i osoby ćwiczące, choć potrzebują go one tylko nieco więcej.

Zużycie zbyt dużej ilości białka wiąże się z problemami zdrowotnymi, takimi jak choroby serca, nerek (w tym kamica nerkowa), osteoporoza i niektóre nowotwory. Z tego względu warto zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemów zdrowotnych poprzez włączenie do swojego życia większej ilości posiłków wegetariańskich i wegańskich.

10 źródeł wegetariańskiego białka