Od dawna usłyszeć można opinie na temat spożywania jajek oraz związanego z tym wysokiego poziomu cholesterolu. Zastanawiasz się, czy to prawda? Jaki tak naprawdę wpływ mają jajka na nasze zdrowie?

 

Wydaje się, że powszechne przekonanie na temat wpływu spożywania jaj na wysoki poziom cholesterolu i łączących się z tym problemów zdrowotnych w naszym organizmie jest nieprawdziwe. Ich żółtka rzeczywiście są bogate w cholesterol, ale ogólny efekt spożycia jajek w postaci odkładania się tej szkodliwej substancji we krwi jest minimalny w porównaniu z wpływem tłuszczów nienasyconych. Białka natomiast zupełnie nie zawierają cholesterolu.

 

Faktem jest, że większość zdrowych ludzi może zjeść do siedmiu jajek w tygodniu i nie wpłynie to na ryzyko wystąpienia u nich chorób serca. Co więcej, niektóre badania wykazały, że częste spożywanie jajek może zapobiec niektórym rodzajom udarów i może stanowić element zdrowej diety. Wyniki te sugerują tym samym, że uwzględnienie w codziennej diecie jednego jajka prawdopodobnie nie będzie miało żadnego wpływu na ryzyko wysokiego poziomu cholesterolu lub udaru wśród zdrowych mężczyzn i kobiet.

Fakty dotyczące jaj i cholesterolu



  • Jedno duże jajko ma około 186 mg cholesterolu – cały znajduje się w żółtku.




  • Przy podejmowaniu decyzji o włączeniu jaj do diety należy sprawdzić zalecane dzienne limity cholesterolu w żywności:




  • Jeśli jesteś zdrowy, możesz spożywać nie więcej niż 300 mg cholesterolu dziennie.




  • Jeśli masz cukrzycę, wysoki poziom cholesterolu lub choroby serca – ogranicz dzienne spożycie cholesterolu do 200 mg.



Jak uniknąć cholesterolu i nadal jeść jajka



  • Użyj tylko białek jajek, które nie zawierają cholesterolu.




  • Rozsądnie ogranicz ilość jajek w diecie, ale nie rezygnuj z nich całkowicie.

    W badaniach nad stanem zdrowia osób obciążonych cukrzycą, które jadły co najmniej jedno jajko (wraz z żółtkiem) dziennie, ryzyko choroby serca wśród mężczyzn i kobiet wzrosło. Dla osób cierpiących na cukrzycę i choroby serca zaleca się ograniczenie spożycia żółtka jaj do maksymalnie trzech żółtek na tydzień.



Wpływ cholesterolu na organizm ludzki

Badania pokazują, że dla większości ludzi cholesterol w żywności jest znacznie mniej szkodliwy niż mieszanka wszystkich tłuszczów w diecie. Jednak jego wysoki poziom jest ściśle związany z zagrożeniem chorobami sercowo-naczyniowymi. Zatem jeśli masz wysoki poziom cholesterolu, warto zastanowić się nad spożyciem żółtek jaj, które zawierają jego sporą dawkę. Pamiętaj, że choroby serca są zabójcą numerem jeden kobiet i mężczyzn w całym cywilizowanym świecie.

 

Zanim zdecydujesz, ile jajek możesz uwzględnić w swojej codziennej diecie, sprawdź swój poziom cholesterolu oraz przyjrzyj się swojej diecie. Wysoki poziom cholesterolu we krwi nie powoduje objawów, więc wielu ludzi nie wie, że ma z nim kłopot, a to prosta droga do dalszych komplikacji. Badaj się, zwracaj uwagę na to, co jesz i jak łączysz poszczególne składniki codziennej diety, a jedzenie jaj nie będzie zagrożeniem dla twojego serca.