Jeśli zabraknie ci czasu na aktywność fizyczną w danym dniu, rezygnujesz z ćwiczeń, prawda? To błąd! Możesz czerpać korzyści dla zdrowia nawet z chwil nie dłuższych niż pięć minut. Niemożliwe? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o tym, czy mikrotreningi mogą poprawić twój stan zdrowia i wzmocnić organizm.

Mały trening, duże korzyści

Zgodnie z informacjami Biura Ochrony i Promocji Zdrowia USA, tygodniowa aktywność fizyczna powinna trwać od 75 do 150 minut. Nie znaczy to jednak, że krótsze, intensywne ćwiczenia nie mogą pomóc. Korzyści płynące z regularnego wysiłku obejmują wiele aspektów, od utraty wagi przez lepszy sen do zwiększonego poziomu energii. Utrzymanie sprawności może również znacznie poprawić twoją pewność siebie.

 

Co więcej, naukowcy twierdzą, że do zachowania kondycji wystarczy sesja ćwiczeń, która trwa minutę. Badanie przeprowadzone na Univeristy of Utah pokazuje, że nawet krótkotrwały wysiłek daje duże korzyści i ma wpływ na zdrowie. Kobiety, które wykonywały codziennie krótkie serie aktywności o znacznej intensywności, miały niewielki spadek wskaźnika masy ciała (BMI) i wynoszący około pół kilograma ubytek wagi w porównaniu z osobami z grupy kontrolnej. Wyniki mężczyzn były podobne.

Ćwicz i kontroluj głód

Inne badanie, opublikowane w czasopiśmie „Otyłość”, wykazało, że dzielenie ćwiczeń na krótkie sesje ma również sens w zakresie kontrolowania apetytu. Pierwsza grupa otyłych osób ćwiczyła jedną godzinę każdego dnia, podczas gdy druga wykonywała 12 sesji treningów trwających pięć minut. Po podsumowaniu okazało się, że obie grupy miały we krwi podobne ilości białka, dzieki któremu kontrolowały apetyt.

 

Ponadto, uczestnicy grupy mikrotreningów potwierdzili, że w ciągu dnia czują się bardziej najedzeni. Innymi słowy, ich uczucie sytości wzrosło dzięki wykonywaniu zaledwie 5-minutowych sesji ćwiczeń.

Trening Tabata

Być może słyszałeś o czymś, co nazywa się szkoleniem Tabata. To czterominutowy, intensywny trening, który składa się z serii 20 sekund ciężkiego wysiłku i 10 sekund odpoczynku powtarzanych ośmiokrotnie.

 

Nazwa szkolenia pochodzi od nazwiska twórcy metody, którego badania opublikowano w 1996 roku. Wyniki analiz potwierdziły, że krótkie sesje treningowe znacznie poprawiają układ aerobowy organizmu.

Zawalcz o swoje 5 minut

To wszystko brzmi dobrze, ale może się okazać, że znalezienie nawet 5 minut do ćwiczeń jest niemożliwe ze względu na zbyt napięty harmonogram. Wówczas warto przemyśleć wszystkie swoje zajęcia i spróbować znaleźć sposoby na aktywność w najprostszych czynnościach.

 

Nasze propozycje:



  • skorzystaj z przerw w reklamach telewizyjnych,




  • wypróbuj metodę nanotreningu – wykonując codzienne zadania, jak choćby mycie zębów, zamiast stać w miejscu, ruszaj się,




  • ustaw sobie przypomnienie w telefonie, aby się motywować do ćwiczeń,




  • zamknij drzwi podczas przerwy pracy w biurze i wykorzystaj je na aktywność fizyczną,




  • stawiaj samochód na parkingu odległym od miejsca pracy,




  • idź schodami zamiast jechać windą.



Po pewnym czasie twoje ćwiczenia staną się rutyną, dostosowaną do twojego planu dnia i stylu życia.

Nie potrzebujesz karnetu na siłowni, by się poruszać. Po prostu zrób to! Możesz wykorzystać miejsce w którym właśnie jesteś, wraz ze wszystkimi jego atutami. Gotowe, proste propozycje ćwiczeń znajdziesz w internecie, więc do dzieła – każde 5 minut cenne.