Jeśli kiedykolwiek byłeś w restauracji sushi lub zamówiłeś chińskie jedzenie, prawdopodobnie spróbowałeś czegoś, co nazywa się mięsem kraba. Dzięki swojej wszechstronności, łatwości przygotowania i dobrej cenie, stało się ono ważnym dodatkiem do dań w restauracjach i domowych kuchniach. Ale wbrew powszechnej opinii imitacja mięsa kraba nie jest w rzeczywistości wegańska ani nawet wegetariańska. Co jeszcze bardziej zaskakujące, często nie zawiera wcale mięsa z krabów i dostarcza więcej skrobi oraz węglowodanów niż białko!

Czym jest mięso imitujące kraba?

Imitacja mięsa kraba to produkt spotykany w popularnych potrawach, z powodu smaku i ceny chętnie dodawany do sushi i kuchni chińskiej. Jego głównym składnikiem jest rodzaj żelopodobnej substancji znanej jako surimi, która jest wytwarzana przez zmielenie różnych rodzajów ryb w gęstą pastę i dodanie skrobi, wypełniaczy, sztucznych aromatów i barwników spożywczych, mających nadać mu smak, teksturę i wygląd mięsa z krabów.

 

Surimi

Ze względu na rzadki profil mikroelementów i długą listę wątpliwych składników, wiele osób uważa imitacje mięsa kraba za rybny odpowiednik hot-doga. Do jego produkcji używane są rożne rodzaje ryb, takie jak dorsz, makrela lub barakuda, które zostają rozdrobnione do postaci taniej, wysokoprzetworzonej żywności. Nadal pozostaje jednak powszechnym składnikiem, preferowanym ze względu na swoją wszechstronność, niski koszt i łatwość przygotowania.

Kuchenne historie

Imitacja kraba została po raz pierwszy wyprodukowana i opatentowana przez japońską firmę Sugiyo w 1973 roku. Zaledwie rok później, gdy nadano mu popularną obecnie formę pałeczki, produkt zaczął zyskiwać na popularności. W takiej formie, w 1976 roku, trafił na amerykański rynek, z którego miał zawojować resztę świata.

Obecnie imitacja mięsa kraba stała się podstawowym składnikiem wielu potraw i jest spożywana na całym świecie. Szacuje się, że do jej produkcji produktów opartych na niej wykorzystywanych jest od 2 miliony do 3 milionów ton ryb na całym świecie, co daje około 2% do 3% światowego zaopatrzenia.

 

Potrawa z mięsem kraba

Co ciekawe, jemy więcej „fałszywych” krabów niż prawdziwych. Według raportu opublikowanego przez Narodowy Instytut Rybołówstwa, w 2015 roku Amerykanie spożyli około 76% więcej mintaja – głównego składnika imitacji kraba, niż mięsa z prawdziwego kraba.

Czy to produkt dla ciebie?

Porcja imitacji mięsa z kraba zawiera: 81 kalorii, w tym 13 gramów węglowodanów, 6 gramów białka, 0,4 grama tłuszczu, 0,4 grama błonnika, 450 miligramów sodu (19% dziennego spożycia), 37 miligramów magnezu (9% dziennego spożycia), 0,5 mikrogram witaminy B12 (8% dziennego spożycia), 0,1 miligrama witaminy B6 (5% dziennego spożycia). Dla porównania, ta sama porcja mięsa z kraba zawiera: 98 kalorii, 0 gramów węglowodanów, 20,2 grama białka, 1,3 grama tłuszczu, 8,8 mikrogramów witaminy B12 (147% dziennego spożycia), 37,7 mikrograma selenu (54% dziennego spożycia), 0,5 miligrama miedzi (26% dziennego spożycia), 587 miligramów sodu (24% dziennego spożycia), 3,1 miligrama cynku (20% dziennego spożycia), 2,4 miligrama żelaza (14% dziennego spożycia), 53,5 miligrama magnezu (13% dziennego spożycia), 0,2 miligrama ryboflawiny (12% dziennego spożycia), 2,5 miligrama niacyny (12% dziennego spożycia), 109 miligramów fosforu (11% dziennego spożycia), 6,1 miligrama witaminy C (10% dziennego spożycia), 35,7 mikrograma kwasu foliowego (9% dziennego spożycia) i 0,1 miligrama witaminy B6 (7% dziennego spożycia). Oprócz wyżej wymienionych składników odżywczych, ugotowany krab zawiera także tiaminę, witaminę A, kwas pantotenowy, wapń, potas i mangan.

Co to oznacza? Pod względem składników odżywczych, imitacja mięsa kraba ma nieco mniej kalorii niż świeży krab. Jednak ma również mniej korzystnych składników odżywczych, takich jak białko, witamina B12 i selen. Prawdziwe mięso kraba ma też znacznie bardziej zróżnicowany profil żywieniowy i zawiera więcej ważnych witamin i minerałów.

 

Paluszki krabowe

Dodatkowo obecne w składzie tego produktu szkodliwe dodatki mogą wywoływać nieszczelność jelit i stany zapalne. Niewykluczone, że dostarczają potencjalnych alergenów, takich jak gluten. Producenci dodają do imitacji mięsa kraba również cukier, skrobię i oleje roślinne, które mają kształt produktowi końcowemu. Z tego względu dostarcza on jednak znacznie więcej węglowodanów niż prawdziwe mięso z kraba i tyle samo węglowodanów, co kromka białego chleba. Ponadto brakuje mu błonnika, który spowolniłby wchłanianie cukru w krwioobiegu, przez co jedzenie zbyt dużej ilości może spowodować szybki wzrost a następnie spadek poziomu cukru.

Niektóre rodzaje imitacji mięsa kraba zawierają również glutaminian sodu, mający wzmocnić pikantny smak. Jest to dodatek, który często można znaleźć w kuchni azjatyckiej, a także w wielu rodzajach przetworzonej żywności. Jednak u wielu osób wywołuje objawy, takie jak bóle głowy, napięcie mięśniowe, osłabienie i drętwienie lub mrowienie. Dlatego glutaminian sodu można uznać za jeden z najgorszych składników tego produktu, a jego unikanie z pewnością działa na twoją korzyść.

Kto powinien unikać imitacji mięsa kraba?

Okazjonalne spożywanie przekąski jest bezpieczne, niezalecane jest jedynie jej regularne jedzenie. Jednak są grupy osób, które powinny go całkowicie unikać. Przede wszystkim mięso z kraba nie jest odpowiednie dla osób na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej, ponieważ powstaje ono z ryb.

Zrezygnować z niej powinny też osoby z celiakią lub nadwrażliwością na gluten, ponieważ zawierają skrobię i mogą powodować negatywne skutki uboczne. Jeśli jesteś wrażliwy na glutaminian sodu, powinieneś uważnie przeczytać etykietę, aby upewnić się, że nie ma go w danym produkcie. Poszukaj na liście również takich składników jak kwas glutaminowy lub glutaminian – wszystkie wskazują, że dodano glutaminian sodu.

 

Imitacja mięsa z kraba

Dodatkowo niektóre marki mogą używać niewielkich ilości prawdziwego kraba, aby dodać smaku. Jeśli masz alergię na skorupiaki, koniecznie sprawdź etykietę, aby zapobiec reakcji alergicznej. Ponadto imitacja mięsa kraba zwykle zawiera niewielką ilość rtęci, dlatego dla kobiet w ciąży jest zalecany z umiarem.

Imitacje mięsa z krabów plusy i minusy

Choć imitacja mięsa kraba może powodować pewne niedobory odżywcze, istnieją również korzyści uwzględnienia jej w diecie. Zobacz, jak układają się jej plusy i minusy.

Plusy:



  • To tańsza opcja dla konsumentów i producentów żywności.




  • Jest wykonana ze sproszkowanych ryb, więc może być bezpieczniejsza dla osób z alergią na skorupiaki.




  • Zawiera nieco mniej kalorii i sodu niż prawdziwy krab.




  • To wszechstronne pożywienie, które można dodać do wielu potraw.




  • Jest wygodniejsza i łatwiejsza w użyciu niż świeże mięso kraba.



Minusy:



  • Ma o wiele mniej składników odżywczych niż prawdziwy krab lub ryba.





  • Zawiera wiele potencjalnie szkodliwych dodatków.




  • Może być ukrytym źródłem alergenów.




  • Może powodować nieszczelność jelit i inne negatywne skutki uboczne u osób wrażliwych na gluten.




  • Jest bogaty w węglowodany i zawiera bardzo małą ilość błonnika, co oznacza, że może powodować kolkę i zaburzenia poziomu cukru we krwi.




  • Może zawierać glutaminian sodu, który powoduje objawy niepożądane, jak bóle głowy i napięcie mięśni.



Mięso z kraba najlepiej zastąpić nieprzetworzoną rybą. Ponieważ produkt ten jest często robiony na bazie mintaja, ta ryba będzie zapewne zdrowszą alternatywą. Mintaj ma łagodny smak i z łatwością może przybierać różne formy – w zależności od dania, do którego chcemy go wykorzystać. Dodatkowo jest bogaty w białko, witaminę B12 i selen oraz wiele innych ważnych składników odżywczych.