Coraz częściej mówi się, że mleko kozie jest dla naszego zdrowia lepsze niż krowie. Jednak czy to prawda? Zdecydujcie sami.

Kozie dobroci

Choć w świecie zachodnim mleko kozie nie jest zbyt popularne, jest ono jednym z najbardziej rozpowszechnionych napojów mlecznych w innych częściach świata. Jaki jest powód takiej popularności? Smakuje świetnie i jest pełne składników odżywczych.

 

W 100 mililitrach mleka koziego znaleźć można:



  • kalorie: 168,




  • tłuszcze nasycone: 6,5 grama/33% dziennego zapotrzebowania,




  • węglowodany: 11 gram/4% dziennego zapotrzebowania,




  • białko: 10,9 grama/4% dziennego zapotrzebowania,




  • cholesterol: 27 miligramów/9% dziennego zapotrzebowania,




  • cukry: 11 gramów,




  • sód: 12 miligramów/5% dziennego zapotrzebowania.



Znajdują się w nim również minerały:



  • wapń: 327 miligramów/33% dziennego zapotrzebowania,




  • fosfor: 271 miligramów/27% dziennego zapotrzebowania,




  • magnez: 34,2 miligrama/9% dziennego zapotrzebowania,




  • potas: 498 miligramów/14% dziennego zapotrzebowania,




  • miedź: 0,1 miligrama/6% dziennego zapotrzebowania,




  • cynk: 0,7 miligrama/5% dziennego zapotrzebowania.



Mleko kozie to również bogactwo witamin:



  • witamina A: 483 IU/10% dziennego zapotrzebowania,




  • witamina B2 (ryboflawina): 0,3 miligrama/20% dziennego zapotrzebowania,




  • witamina C: 3,2 miligrama/5% dziennego zapotrzebowania,




  • witamina D: 29,3 jm/7 %dziennego zapotrzebowania.



Korzyści z picia mleka koziego

1. Łatwiejsze do strawienia

Chociaż zawartość tłuszczu w mleku krowim i kozim jest podobna, jego cząsteczki w mleku kozim są mniejsze, a to ułatwia trawienie. Tylko 2% mleka koziego ścina się w żołądku, w porównaniu do 10% z mleka krowiego.

Mleko kozie zawiera również mniej laktozy i cukrów mlecznych niż mleko krowie. Wielu ludzie nie toleruje mleka, co w rzeczywistości może oznaczać, że są uczuleni na laktozę zawartą w krowim mleku.

2. Ma mniej alergicznych białek

Mniejsza ilość alergicznych białek rzadziej wywołuje stany zapalne. Większość osób, które nie tolerują mleka krowiego, w rzeczywistości jest wrażliwa na jedno z białek, które się w nim znajduje – kazeina A1. Ponadto mleko krowie jest alergenem numer jeden wśród dzieci i może nim pozostać przez całe życie. Fakt ten jest spotęgowany zawartością 20 innych alergenów, które mogą powodować reakcje alergiczne. Objawy są często mylone z alergią na czynniki zewnętrzne, ponieważ obejmują katar, ból brzucha i kolkę.

Z pewnością szczególnie dużo negatywnych objawów wywołuje kazeina A1. Są to między innymi problemy żołądkowo-jelitowe, takie jak zespół jelita drażliwego, choroba Crohna, zapalenie jelita grubego oraz mniej oczywiste problemy, takie jak kłopoty z utrzymaniem zdrowej skóry i wyprysk.

 

Choć mleko niektórych odmian krów, jak rasy Jersey i Guernsy, nie ma tego białka, większość mleka z bydła w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii to typowe, zawierające szkodliwe białko odmiany. Mleko kóz zawiera natomiast kazeinę A2, dzięki czemu jest bardziej zbliżone do mleka matki. Badania potwierdzają, że użycie mleka koziego po raz pierwszy po karmieniu piersią wywołuje zdecydowanie mniej uczuleń u niemowląt.

3. Jest bogate w wapń

Mimo, iż mleko krowie jest reklamowane jako najlepszy rezerwuar wapnia, nie musisz się martwić sięgając po mleko kozie. W 100 mililitrach mleka koziego jest zawarte około 33% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek, podczas, gdy w tej samej ilości mleka krowiego – jedynie 28%.

4. Zawiera kwasy tłuszczowe

Mleko kozie ma również duże ilości średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Jest ich około 30–35%, w przeciwieństwie do 15–20% zawartości w mleku krowim. Są to kwasy tłuszczowe dostarczające energii, która nie jest przechowywana w tłuszczach ciała, pomaga natomiast obniżyć poziom cholesterolu, a nawet może pomóc w leczeniu takich stanów, jak choroby wieńcowe i zaburzenia jelit.

To jednak nie wszystko. Udowodniono, że systematyczne picie mleka koziego pomaga zwiększyć poziom dobrego cholesterolu, obniżając jednocześnie poziom tego złego. Ma właściwości lecznicze podobne do oliwy z oliwek i jest zalecane w przypadku wysokiego cholesterolu i jego kontroli.

5. Dba o skórę

Kwasy tłuszczowe i trójglicerydy znajdujące się w mleku kozim nie tylko sprawiają, że twoje jelita działają sprawnie, ale również wspomagają świetny wygląd skóry. Ich właściwości nawilżające zapewniają dziecięcą wręcz delikatność. A ponieważ pH jest podobne do ludzkiego, wchłanianie przez skórę jest ułatwione.

Wiąże się to z wysokim poziomem witaminy A, która poprawia kondycję skóry, walczy z trądzikiem oraz niweluje stany zapalne. W rzeczywistości mleko kozie można uznać za jeden z domowych środków zaradczych na trądzik. Znajdujący się w nim kwas mlekowy pomaga pozbyć się martwych komórek skóry i rozjaśnia ją. Według legend, za doskonały wygląd skóry Kleopatry odpowiadało właśnie kozie mleko.

6. Jest lepiej przyswajalne

Badania wykazały, że składniki odżywcze, takie jak żelazo, wapń, magnez czy fosfor, wchłaniają się lepiej w przypadku mleka koziego niż krowiego. Ze względu na wysoką biodostępność tych substancji, mleko kozie zapowiada się obiecująco w leczeniu niektórych niedoborów składników odżywczych, takich jak niedokrwistość czy demineralizacja kości.

Regularne spożywanie koziego mleka zwiększa zdolność organizmu do przyswajania żelaza i pobudza regenerację hemoglobiny, czyniąc je bezpiecznym i naturalnym sposobem leczenia osteoporozy lub zwalczania niedokrwistości. Wysokie stężenie selenu pomaga również zapobiegać chorobom neurodegradacyjnym.

Co z mlekiem owczym?

Kremowe mleko owcze jest bardzo podobne do koziego. W wielu przypadkach jest nawet jeszcze zdrowsze. Jedna filiżanka mleka owczego zawiera więcej wapnia, węglowodanów i białek niż jej kozi odpowiednik. Jest również bogatsza w wiele witamin i minerałów, jak witamina B12, C, foliniany i magnez.

 

Podobnie jak mleko kozie, mleko owcze jest lekkostrawne, dzięki niewielkim cząstkom ułatwiającym trawienie w układzie pokarmowym. Zawiera podobne poziomy kwasów tłuszczowych o krótkim i średnim łańcuchu. Z tego względu osoby, którym trudno przyzwyczaić się do smaku mleka koziego, wybierają mleko owcze.

Dlaczego więc jest mniej popularne? Czynników jest wiele, jednym z nich jest wysoka zawartość tłuszczów jednonasyconych i wielonasyconych. Jeden kubek mleka zawiera prawie dwukrotnie więcej tłuszczu niż mleko kozie. Mleko owcze nie jest również powszechnym produktem na półkach sklepowych. Podczas gdy kozi nabiał jest już łatwo dostępny nawet w supermarketach, miejscem, w którym można zakupić mleko owcze jest w dalszym ciągu rynek lokalny. Jeśli masz okazję kupić tego produktu więcej, możesz to zrobić, ponieważ po odmrożeniu nie zmieni swojego składu ani smaku.

Jeśli jesteś gotowy na to, aby dodać mleko kozie lub owcze do diety swojej rodziny, masz kilka opcji. Dla optymalnych korzyści dobre jest picie surowego mleka. Zazwyczaj można go znaleźć na lokalnym rynku rolników lub w sklepach ze zdrową żywnością. Podobnie jak krowie mleko surowe, zapewnia ono najwięcej korzyści z tego pożywnego napoju.

 

Jeśli masz kłopot z kupieniem mleka owczego lub koziego, możesz wypróbować na przykład sera. I tu wybór jest duży. Jedne z najpopularniejszych to sery feta, ale również Rocquefort, Manchego, Pecorino Romano i ricotta mogą być wykonane z mleka owiec. Ponadto dostępne są również inne opcje, głównie produkty fermentowane. Jednym z najlepszych przykładów w przypadku mleka koziego jest kefir, który pomaga w trawieniu oraz wspiera florę bakteryjną.

O czym warto pamiętać

Mleko kozie można pić jako zamiennik mleka krowiego w dowolnych potrawach lub samodzielnie. Podgrzane lub przetworzone w jakikolwiek sposób posiada wyraźny smak kozi, co może być dla niektórych przeszkodą.

Dodatek tego mleka jest szczególnie smaczny w deserach, ponieważ daje im słodki, kremowy smak, oraz rozpuszczalną w ustach teksturę. To doskonała baza do pysznych koktajli z ulubionymi owocami i zieleniną – wystarczy wrzucić i zmieszać.

Mimo że potrzeby zdrowotne poszczególnych osób różnią się od siebie, z pewnością mleko kozie i owcze jest doskonałym, pełnym witamin napojem, który warto włączyć do swojej diety.