Porównania różnych rodzajów mleka nie można by rozpocząć od słów „dawno, dawno temu”. W nie tak dawnych czasach było dostępne jedynie pełne mleko krowie. Teraz mamy do wyboru różne jego – z zawartością 1,5 %, 2% lub 3,2%, tłuszczu, odtłuszczone, a nawet bez laktozy. Ponadto dla tych, którzy mają alergie pokarmowe, powstały również alternatywy mleka krowiego, takie jak mleko z migdałów, soi czy ryżu.

 

Każdy rodzaj mleka ma swoje wady i zalety, które warto rozważyć w zależności od potrzeb, diety, stanu zdrowia czy osobistych preferencji smakowych. Dzieci powyżej lat dwóch, młodzież czy kobiety w ciąży mają chociażby zwiększone zapotrzebowanie na białka, witaminę D i wapń. W składniki te bogate są mleka krowie. Jednak osoby, które powinny liczyć kalorie, kontrolować poziom cholesterolu, mające nadwagę lub problemy z sercem, powinni wybrać inne opcje, ponieważ mleko od krowy zawiera więcej kalorii i cholesterolu niż jakikolwiek inny rodzaj.

Chcesz wiedzieć, jaki rodzaj najbardziej odpowiada twoim potrzebom? Przeczytaj o różnicach między mlekiem krowim, migdałowym i ryżowym.

Mleko krowie

Mleko krowie jest bogate w tłuszcz – zawiera go aż 8 g w 1 kubku. Skład tego rodzaju mleka uzupełnia 8,5% beztłuszczowych stałych składników i 88% procent wody. Ponieważ wszystkie naturalne składniki w mleku zostały zachowane, dodatkowo dostarcza ono białka, wapń i witaminę D.

 

Mleko beztłuszczowe ma wszystkie wartości odżywcze mleka pełnego – jest to dobre źródło białka, wapnia, witamin i minerałów, jednak bez tłuszczów nasyconych i kalorii. Produkt pełnotłuszczowy ma bowiem 150 kcal w jednej filiżance, zaś odtłuszczony – tylko 80 kcal. Jednak z tego względu wchłanianie niektórych witamin przez nasz organizm po spożyciu mleka bez tłuszczu może być obniżone.

 

Mleko bez laktozy jest specjalnie przetworzone po to, aby wytrącić laktozę – naturalny cukier znajdujący się w produktach mlecznych. Podobnie jak w przypadku innych rodzajów, jest ono źródłem białka, wapnia, witamin i minerałów.

3 najważniejsze wiadomości o pełnym mleku:



  • zawiera istotne dla organizmu białka i tłuszcze,




  • dostacza witaminy i minerały potrzebne dla niemowląt i osób starszych,




  • wersje bez laktozy są najlepsze dla ludzi, którzy cierpią na nietolerancję laktozy.



 

Uważaj! Dla osób, które mają nadwagę lub choroby serca, picie napoju o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych i dużej ilość kalorii nie jest wskazane. Ponadto jest ono również częstym alergenem.

Mleko migdałowe

Mleko migdałowe jest wytworzone z migdałów i ma mniej kalorii niż inne mleka. Jako jedyny rodzaj tego produktu nie zawiera jednak cukru. Dodatkowo jest ono także wolne od cholesterolu, tłuszczów nasyconych i laktozy. Mimo, że migdały są dobrym źródłem białka – mleko migdałowego nim nie jest. Ponadto nie dostarcza również wapnia. Jednakże wiele marek dostępnych na rynku zawiera dodatek wapnia, a także witaminy D.

 

3 najważniejsze wiadomości o mleku migdałowym:



  • jest niskokaloryczne i nie zawiera tłuszczów nasyconych czy cholesterolu,




  • stanowi dobre źródło witamin A i D,




  • naturalnie nie zawiera laktozy.



 

Uważaj! Mleko migdałowe nie jest dobrym źródłem białka, a jeżeli nie jest wzmocnione, nie zawiera także wapnia, co jest istotne choćby dla osób walczących z osteoporozą. Powinny go unikać również osoby uczulone na migdały lub orzechy. Niektóre marki mleka migdałowego zawierają też karagen, który może powodować problemy trawienne.

Mleko sojowe

Mleko sojowe wyprodukowane jest z soi. To popularna alternatywa dla wegan i osób, które nie tolerują laktozy. Ponieważ pochodzi z roślin, jest naturalnie wolne od cholesterolu, ma niską zawartość tłuszczów nasyconych i nie zawiera laktozy. Soja i mleko sojowe są dobrym źródłem białka, wapnia i potasu. Sfermentowane jest jeszcze lepszym wyborem, zwłaszcza dla osób z wysokim ciśnieniem krwi.

 

3 najważniejsze wiadomości o mleku sojowym:



  • jest dobrym źródłem białka, witaminy A, B12 i D, potasu oraz izoflawonów,




  • zawiera prawie tyle samo białka co mleko krowie, ale mniejszą ilość kalorii (porównywalnie do mleka odtłuszczonego),




  • ma w składzie niewielką ilość tłuszczów nasyconych, co jest ważne dla osób z chorobami serca.



 

Uważaj! Zbyt dużo soi może być problemem dla osób z chorobami tarczycy. Badania prowadzone na Uniwersytecie w Harwardzie w 2008 roku wykazały, że częste spożywanie żywności na bazie soi powoduje problemy z płodnością i obniża ilość spermy. Mleko sojowe może również zawierać karagenian.

Mleko ryżowe

Ten rodzaj mleka powstaje ze zmielonego ryżu i wody. Uczula najmniejszą liczbę alergików, co sprawia, że to dobry wybór dla osób nietolerujących laktozy. Choć mleko ryżowe może być wzbogacone o wapń i witaminę D, nie jest naturalnym źródłem żadnego z nich, podobnie jak mleko sojowe i migdałowe.

 

3 najważniejsze wiadomości o mleku ryżowym:



  • alternatywa pokarmów mlecznych dla alergików,




  • jest dobrym źródłem wapnia,




  • może być wykorzystywane przez wegan.



 

Uważaj! Mleko ryżowe jest bardzo bogate w węglowodany, a jednocześnie zawiera niewiele białka, więc jest najmniej pożądanym wyborem dla osób chorych na cukrzycę i mających zwieszone zapotrzebowanie na ten polimer, jak sportowcy czy osoby starsze.