Jeśli jesteś typową kobietą, twoja torebka to coś więcej niż tylko podręczne drobiazgi. To miejsce, w którym przechowujesz wszystko, czego potrzebujesz do pracy, na kolację, na wypadek niespodziewanego wyjazdu (lub oczywiście w przypadku apokalipsy zombie).

W naszych torebkach trzymamy portfele, kosmetyki, laptopy, przekąski, ubrania na siłownię, butelki z wodą, leki i wiele, wiele innych. Spójrzmy prawdzie w oczy: zagubilibyśmy się bez naszych torebek.

Wszystko pod ręką?

Takie podejście jednak nie od zawsze było normą. We wcześniejszych czasach torebki były zaprojektowane do noszenia w ręku i mieściły mniejsze przedmioty, takie jak pieniądze czy bibeloty. Dopiero w XX wieku, kiedy coraz więcej kobiet poszło do pracy, torebki rozrastały się i zaczęto je nosić na ramieniu. Czas płynie i do dnia dzisiejszego, wiele z nas ciągnie skrzynki wielkości tej, którą miała Mary Poppins. Jednak noszenie ciężkiej torebki przez cały dzień jest bardziej szkodliwe dla naszego zdrowia, niż możemy sobie wyobrazić.

Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Chiropraktyków w pewnym momencie życia około 80% populacji USA odczuje ból pleców.

– Z biegiem czasu ilość kontuzji, które są spowodowane nadwymiarowymi worków, może wywoływać poważny ból, a nawet długotrwałe problemy, takie jak skurcze mięśni lub uszkodzenie nerwu – wyjaśnia Caleb Backe, ekspert ds. zdrowia i odnowy biologicznej w firmie Maple.

Czy twoja torebka powoduje ból?

Jeśli odczuwasz ból w ramionach, plecach i pośladkach lub mrowienie w dłoniach – może to być wina niezdrowych nawyków związanych z noszeniem torebki. Spójrzmy, jak można uniknąć poważnych obrażeń kręgosłupa.

Twoja torebka jest zbyt ciężka

– To, że jesteśmy przygotowane na każdy możliwy scenariusz ma swoje zalety, ale także ogromne wady. Nacisk, ponieważ ciężka torebka uciska na biodra i ramiona. Kąt nachylenia ciała może również doprowadzić do niezrównoważonego chodu – mówi Backe.

Zmniejszenie obciążenia jest najlepszym sposobem, aby twoje mięśnie i ramiona pozostały zdrowe. Po prostu zmniejsz wagę swojej torebki do punktu, w którym nie odczuwasz żadnego widocznego napięcia podczas jej noszenia.

Twoja torebka nie daje żadnego wsparcia

– Widziałem wielu pacjentów przychodzących do mojej kliniki, narzekających na ból ramion, szyi lub pleców.Dziewięć razy na dziesięć jest to spowodowane ogromną torbą, która naprawdę lepiej nadaje się do uprawiania turystyki pieszej niż na jeden dzień w biurze – mówi Backe.

Używanie plecaka może rozładować napięcie, ponieważ odpowiednio rozkłada ciężar, oczywiście, gdy jest prawidłowo noszony.

Jeśli nie podoba ci się pomysł użycia plecaka, zaleca się posiadanie torebki z dobrymi, mocnymi uchwytami, które mają dodatkową wyściółkę, aby zmniejszyć obciążenie mięśni. Należy również unikać uszu w postaci ogniw łańcucha oraz cienkich pasków, które będą się wbijać w ramię. To, co nosisz na ramieniu nie powinno ci przeszkadzać w wygodnym noszeniu przez cały dzień.

Technika jednego ramienia

– Jesteśmy stworzeniami, które mają swoje przyzwyczajenia i mamy tendencję do noszenia rzeczy na tym samym ramieniu – mówi dr Caleb Spreiter, kręgarz z Oklahomy.

Kiedy przez dłuższy czas masz ciężką torbę na tym samym ramieniu, ramię zacznie się przesuwać do przodu i do dołu, co rozciąga mięśnie w górnej części pleców i szyi. To ostatecznie doprowadzi do osłabienia mięśni i poważniejszych problemów, takich jak zespół ujścia klatki piersiowej. Aby temu zapobiec, Spreiter zaleca noszenie torebki na naprzemiennych stronach w ciągu dnia.

Co z tym bólem?

Zamiast czekać na ból, który na pewno się pojawi, Spreiter zaleca wykonanie trzech zestawów 15–20 powtórzeń ćwiczeń ramion z lżejszymi ciężarami, aby poprawić siłę i wytrzymałość słabych mięśni górnej części pleców, szyi i ramion.


Według teksańskiego kręgarza doktora Jonasa Eyforda, powinniśmy również nauczyć się, jak rozwiązywać kłopoty związane z wagą ciężkich torebek, poświęcając kilka minut pod koniec dnia, aby rozciągnąć mięśnie ramion, karku i pleców. Jeśli nadal odczuwasz drętwienie lub mrowienie w dłoniach i ramionach albo ból pleców, szukaj profesjonalnej pomocy, odwiedzając kręgarza, ortopedę lub lekarza.


– Nie ma sensu być niewolnikiem stylu, gdy twoje ciało cierpi. Żaden komplement nie jest wart tyle, ile trwa chroniczny ból pleców, ramion i karku – wyjaśnia Backe.