Bardzo często słyszymy, że powinniśmy jeść mniej czerwonego mięsa lub ograniczyć spożycie mięsa w ogóle. To prawda, że dieta bogata w warzywa i owoce jest zdrowa, ale są również możliwości, aby cieszyć się z jedzenia mięsa i pozostać zdrowym.

Oto 10 mięs najlepszych dla twojego organizmu

1. Polędwica

Choć mówi się, że wieprzowina jest niezdrowa, chude plasterki polędwicy są bogate w składniki odżywcze i niskokaloryczne – 35 dekagramów polędwicy zawiera tylko 122 kalorie i 3 gramy tłuszczu.

 

2. Bizon

To pyszne mięso jest doskonałą alternatywą dla czerwonego mięsa wołowego. Jest bardzo podobne smakowo i zawiera połowę mniej tłuszczu i kalorii.

 

3. Kurczak

Jest mięsem chudym i zawiera bardzo małą ilość tłuszczów nasyconych, jeżeli spożywasz go bez skórki. Dodatkowo to źródło selenu, a także witamin B6 i B3. Choć za zdrowsze uważane są białe partie mięsa z kurczaka, to te ciemniejsze zawierają więcej cynku i witamin z grupy B. Obecnie produkt ten nazywany jest również naturalnym antyoksydantem.

 

4. Struś

To kolejna zdrowa alternatywa. Zawiera jeszcze mniej tłuszczu niż kurczak – w takiej samej porcji mięsa strusiego znajduje się tylko 2,8 grama tłuszczu w porównaniu do 7,4 gram w mięsie z kurczaka. Dodatkowo 35 dkg strusiny to tylko 123 kalorie i ponad 24 gram protein.

 

5. Indyk

Około 40 dkg mięsa z indyka podane bez skórki to tylko 158 kalorii i 34 gram protein. Mięso to jest również doskonałym dostarczycielem witamin B3 i B6, zawierając przy tym bardzo małą ilość tłuszczów nasyconych.

 

6. Bażant

Jest zdrowe, bo zawiera wiele składników odżywczych i niewiele kalorii. Skórka jest nieco bardziej kaloryczna, ale zawiera wiele minerałów, więc w ogólnym rozrachunku opłaca się ją zjeść.

 

7. Podudzie jagnięce

Jest zdrową alternatywą dla amatorów mięs. 35 dekagramów to tylko 153 kalorie i jedynie 6 gram tłuszczu. Taka ilość jagnięciny pozwala również na zaspokojenie połowy zalecanego spożycia cynku dla kobiet i 36% dla mężczyzn.

 

8. Cielęcina

Zawiera więcej cholesterolu niż wołowina. Jednak jeżeli zjesz 35 dekagramów cielęciny dostarczysz swojemu organizmowi jedynie 150 kalorii lub mniej.

 

9. Kotlet schabowy

Jeśli kotlet schabowy, to tylko bez tłuszczu. W takiej porcji mięsa znajdziesz jedynie 147 kalorii i 3 gram protein. Kotlet schabowy ma również bardzo niską zawartość sodu.

 

10. Pieczeń wołowa

Jeśli nie możesz się zdecydować na porzucenie mięs, które zawierają azotany, najlepszym wyborem będzie pieczeń wołowa. To chude mięso zawiera niewielką ilość tłuszczów nasyconych i oferuje 7 gram protein na plasterek.

 

Dla równowagi – 10 najgorszych wyborów

1. Peklowana wołowina

To mięso z wysoką zawartością tłuszczu. 35 dekagramów zawiera aż 7,7 gram tłuszczu i 2,7 gram tłuszczów nasyconych.

 

2. Prosciutto

Ta szynka, choć wygląda na cieniutką, zawiera dużo szkodliwych dla naszego organizmu składników. 20 dekagramów zawiera 10 gram tłuszczu i 4 gramy niezdrowych tłuszczów nasyconych. Prosciutto jest również solona, co powoduje dalsze konsekwencje zdrowotne. W jednej porcji prawdopodobnie znajdzie się 973 miligramów sodu z 1500 miligramów zalecanej dawki dziennej.

 

3. Szynka

Nawet chude wersje tego mięsa są bogate w tłuszcz. 35 dekagramów zawiera 7,7 gram tłuszczu i 2,7 gram tłuszczów nasyconych.

 

4. Salami

Szkoda, że tak popularna wędlina nie jest zdrowa. Zawiera dużą ilość sodu i tłuszczy nasyconych.

 

5. Bekon

Ten częsty posiłek śniadaniowy powinien być jedzony naprawdę sporadycznie. Jeden plasterek zawiera 300 miligramów sodu i 3 gramy tłuszczów nasyconych.

 

6. Szynka kanapkowa

To klasyczna wędlina śniadaniowa, niestety nie jest zdrowa. Podobnie jak w przypadku bekonu, jeden plasterek zawiera 300 miligramów sodu i 3 gramy tłuszczów nasyconych.

 

7. Parówki

To bardzo popularne przetworzone jedzenie. Niestety zawiera dużą ilość sodu i wiele niezdrowych składników.

 

8. Mortadela

Niestety 20 dekagramów mortadeli zawiera 14 gram tłuszczu i 560 miligramów sodu. To 23% twojego dziennego zapotrzebowania na sód.

 

9. Nuggetsy z kurczaka

To danie, ale niezdrowe. Zawiera wiele szkodliwych składników, w tym sód, a smażenie na tłuszczu tylko dodaje mu kalorii.

 

10. Kaczka

Zawiera wiele dobrych dla organizmu człowieka składników, ale jeśli nie zostanie przygotowana właściwie, jest również bardzo tłusta. Jeśli koniecznie chcesz ją jeść, zdejmij skórkę i nie dodawaj do smażenia tłuszczu. Wówczas porcja mięsa z kaczki będzie zawierała 6 gram tłuszczu i 2,3 gram tłuszczów nasyconych.