O tym, jak bardzo cukier jest niezdrowy, wie każdy z nas. Szczególnie ten krystaliczny, wysokoprzetworzony niesie wiele zagrożeń dla naszego zdrowia. Jaką alternatywę wybrać, by zaspokoić naszą potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego i nie szkodzić swojemu zdrowiu? Dietetycy polecają miód lub syrop z agawy – niskoprzetworzone, naturalne substancje słodzące. Która z nich jest zdrowsza?

Zamiennik cukru

Zarówno syrop z agawy, jak i miód to produkty naturalne. Różnią się jednak sposobem produkcji. Syrop z agawy powstaje z płynu znajdującego się w liściach i łodydze agawy niebieskiej. Uzyskany z nich sok najpierw jest filtrowany, a następnie podgrzewany aż do wytrącenia się cukru prostego – fruktozy. Otrzymany płyn redukowany jest do postaci syropu. Z kolei miód powstaje z nektaru roślin, zbieranego przez pszczoły. W przeciwieństwie do syropu z agawy, nie wymaga przetworzenia.

Oba zamienniki cukru mają podobną ilość kalorii. Łyżeczka syropu z agawy i miodu to około 64 kcal. Co więcej, oba produkty są odrobinę słodsze od cukru, więc nie potrzebujemy ich dużej ilości, by uzyskać pożądany, słodki smak. Słodząc nimi potrawy i napoje, oprócz kalorii dostarczamy do naszego organizmu również inne składniki odżywcze.

infoplanet syrop z agawy czy miod syrop

Ważnym wskaźnikiem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, jest indeks glikemiczny, który mówi nam, w jaki sposób dany produkt wpływa na poziom glukozy w naszej krwi. Wskaźnik ten jest szczególnie istotny dla osób cierpiących z powodu cukrzycy. Pokarmy z wysokim poziomem indeksem glikemicznym bardzo szybko podnoszą poziom glukozy w naszej krwi, co sprawia, że nasz zaczyna wydzielać insulinę. Co więcej, produkty o wysokim indeksie glikemicznym szybkiej są trawione, a my znów czujemy głód. Cukier i miód mają indeks glikemiczny na podobnym poziomie (58 i 60). Znacznie lepiej wypada syrop z agawy (19), który w najmniejszym stopniu wpływa na poziom glukozy we krwi.

Ostateczne rozstrzygnięcie

Miód w około 30% składa się z glukozy i w 40% z fruktozy. W pozostałej części znajdziemy inne cukry. Syrop z agawy to w większości fruktoza, której zawartość może się wahać od 75 do 90%. Wydawać się może, że glukoza i fruktoza to bardzo podobne cukry. Ich działanie na organizm jest jednak zupełnie różne. Fruktoza coraz częściej wiązana jest z różnego rodzaju chorobami: z cukrzycą, otyłością, otłuszczeniem wątroby czy problemami z pamięcią. W przeciwieństwie do innych cukrów, przetwarzana jest przez wątrobę, a jej nadmierne spożycie może nadmiernie ten organ obciążać i przyczyniać się do odkładania się tkanki tłuszczowej. Ostatnie badania przeprowadzone na szczurach karmionych syropem fruktozowym wykazały, że gryzonie bardzo szybko przybierają na wadze.

Miód ma wiele istotnych, prozdrowotnych właściwości. Doskonale zwalcza nawracający kaszel, łagodzi bóle gardła oraz poprawia jakość snu podczas kaszlu. Wykazuje również działanie antywirusowe, antygrzybiczne i antybakteryjne oraz pomaga złagodzić objawy alergii. Dzięki tym właściwościom prawdziwy, naturalny miód, nigdy się nie psuje. Co więcej, ciemny miód zawiera bardzo dużo antyoksydantów, które spowalniają proces starzenia się, pomagają w leczeniu niektórych nowotworów i zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

infoplanet syrop z agawy czy miod miodzio

Tytułowe pytanie artykułu brzmi: syrop z agawy czy miód? W porównaniu obu substancji słodzących, miód jest niekwestionowanym zwycięzcą. Pomimo wyższego indeksu glikemicznego. jego stosowanie ma szeroki, pozytywny wpływ na zdrowie. Pamiętajmy jednak, że istotne jest nie tylko to, jaką substancję słodzącą stosujemy, ale także w jakiej ilości! Każda z wyżej wymienionych powinna być spożywana z umiarem.