Nowa inicjatywa największych producentów napojów gazowanych

 



  • Zobowiązanie członków Europejskiej Organizacji Producentów Napojów Bezalkoholowych




  • Celem zmniejszenie o 10% ilości cukru w wypuszczanych na rynek produktach




  • Ocena przedstawicielki Europejskiego Sojuszu na rzecz Zdrowia Publicznego



 

Coca-Cola, Red Bull, Pepsi, Nestle, Danone i inni najwięksi europejscy producenci napojów gazowanych, zrzeszeni w Europejskiej Organizacji Producentów Napojów Bezalkoholowych UNESDA, zobowiązali się do 2020 roku zmniejszyć o 10% ilość cukru w swoich produktach.

– To bardzo ambitna inicjatywa. Chcemy w ten sposób wspierać politykę unijną zmierzającą w kierunku ograniczenia cukrów w produktach żywnościowych dostępnych na rynku UE. Poza tym widzimy, że preferencje konsumenckie się zmieniają i nasi klienci coraz mniej chętnie sięgają po słodkie napoje. Wolą coś mniej kalorycznego – zapowiada przewodniczący UNESDA i szef firmy Suntory Beverage and Food Europe Stanislas de Gramont.

Jak jednak oceniają eksperci, zmiana polityki jest reakcją na wprowadzenie w kilku krajach Unii Europejskiej nowych regulacji, mających na celu podjęcie walki z otyłością i zmniejszenie liczby zachorowań na cukrzycę przez wprowadzenie dodatkowych podatków od słodkich napojów.

– Producenci napojów od dawna próbują przekonywać, że sami są w stanie regulować jakość trafiających na rynek produktów. Tymczasem rosnące w krajach UE zainteresowanie opodatkowaniem cukru pokazuje tylko, że ten mechanizm „samoregulacyjny” się nie sprawdził. Decyzja o ograniczeniu cukru o 10 proc. to po prostu manewr obronny – ocenia przedstawicielka Europejskiego Sojuszu na rzecz Zdrowia Publicznego (EPHA) Nina Renshaw.