Wielka klęska Sophii Amoruso

 

Historia Sophii Amoruso jest przykładem spełnienia amerykańskiego snu. Jako młoda dziewczyna pracowała w wielu najniżej kwalifikowanych zawodach, kradła i ledwo łączyła koniec z końcem. Kochała za to ubrania i kupowanie perełek w sklepach z odzieżą używaną. Tak właśnie zrodził się jej biznes.

Oryginalne ubrania, które udało jej się kupić za grosze, wystawiała na aukcjach na eBbayu. Na miarę swoich możliwości robiła sesje zdjęciowe sprzedawanych produktów i dodawała im pomysłowe, zabawne opisy. Z dnia na dzień sprzedawała coraz więcej i drożej. Kiedy sklep na eBayu rozrósł się na światową skalę, a użytkownicy serwisu zaczęli ją oskarżać o działanie niezgodne z regulaminem, założyła własny sklep online, który nazwała Nasty Gal.

Niemal natychmiast zdobyła ponad pół miliona klientów z 60 krajów i setki tysięcy obserwatorów w mediach społecznościowych. W 2012 roku INC Magazine ogłosiło spółkę najszybciej rosnącą firmą internetową. Amoruso była już wtedy milionerką, a jej książka „#Szefowa. Najseksowniejszy prezes świata”, opowiadająca szczegółową historię rozwoju małego internetowego sklepu w potężną maszynę do zarabiania pieniędzy, stała się bestsellerem cytowanym na całym świecie oraz podstawą serialu o tym samym tytule, który w kwietniu wyemitował Netflix.

Do 2011 roku Sophia rozwijała firmę organicznie, jednak w marcu 2012 roku pojawili się pierwsi poważni inwestorzy. W 2014 roku Nasty Gal otworzyło sieć sklepów stacjonarnych. Jednak ze względu na konkurencję nie przynosiły one założonego zysku. W efekcie, choć spółką interesowali się kolejni inwestorzy, w 2016 roku Nasty Gal odnotowało stratę w wysokości 21 mld dolarów. Z tego względu firma musiała ogłosić bankructwo, a historia jak z bajki tym razem nie miała happy endu.

Martyna Lupa