Sprzęt nielegalnie gromadził dane właścicieli

 



  • Federalna Komisja Handlu ukarała amerykańską firmę Vizio




  • Wykorzystywała ona 11 milionów telewizorów do śledzenia użytkowników




  • Decyzję skomentował prawnik z Wydziału Ochrony Prywatności i Tożsamości



 

Federalna Komisja Handlu (FTC) ukarała amerykańską firmę Vizio za wykorzystywanie 11 milionów produkowanych przez siebie telewizorów do śledzenia korzystających z nich użytkowników.

Jak udało się ustalić, systemy operacyjne sprzętu zostały wyposażone w transmiter przechwytujący obraz wyświetlany na ekranie i wysyłające go na serwery producenta. W ten sposób zbierały informacje na temat oglądanych filmów czy programów. Miały być one następnie zestawiane z faktami demograficznymi i geograficznymi dotyczącymi osób korzystających z odbiorników.

– Zanim firma usadowi się na krześle obok i zacznie robić szczegółowe notatki na temat tego, co oglądasz, powinna zapytać użytkownika o zgodę. Vizio tego nie zrobiło i FTC podjęła odpowiednie działania – skomentował decyzję FTC prawnik Kevin Moriarty z Wydziału Ochrony Prywatności i Tożsamości.

Ponadto wszystkie dane były później sprzedawane reklamodawcom, którzy na ich podstawie mogli oferować reklamy dostosowywane indywidualnie do preferencji użytkowników telewizorów.

Za nielegalne gromadzenie danych marketingowych, do którego dochodziło bez zgody kupujących produkty Vizio, firma została ukarana grzywną w wysokości 2,2 miliona dolarów. Dodatkowo zobowiązano ją do usunięcia zgromadzonych danych dotyczących użytkowników sprzętu.