Linie lotnicze i odszkodowania po Brexicie

 

Obecnie loty w obrębie UE odbywają się swobodnie dzięki porozumieniu o otwartym niebie. Można powiedzieć, że ta umowa dała wiatr pod skrzydłami linii lotniczych, takich jak Easyjet i Ryanair, które mogły rozwijać się w liberalnym środowisku. Jednak nikt nie jest w stanie zgadnąć, co przyniesie przyszłość w związku z lotami między Wielką Brytanią a UE. Do tej pory słyszeliśmy, że szef Ryanair O'Leary zapowiada Brytyjczykom koniec tanich wakacji, a dyrektor naczelny easyJet Johan Lundgren uspokajał, ze linie lotnicze nie przestaną latać.

Dlatego warto wiedzieć, że jeśli kupisz lot z datą startu po 29 marca, a linie lotnicze nie będą działać, masz prawo do zwrotu pieniędzy. Nie obejmuje to wynajmu samochodu lub pokoju hotelowego, chyba że wykupisz wakacje pakietowe. Co z odszkodowaniami za opóźnienia? W tej chwili zasady są jasne. Zgodnie z przepisami znanymi pod nazwą EC261/2004 linie lotnicze muszą zapłacić od 250 do 600 euro za opóźnienia wynoszące 3 godziny lub więcej oraz za odwołanie lotu. Jedyny wyjątek stanowi sytuacja uważana za nadzwyczajne okoliczności.

Jednak UE chce zmniejszyć wypłaty i wydłużyć czas opóźnień. Mimo to rząd brytyjski oświadczył, że nie ma zamiaru zmieniać obecnych zasad dotyczących opóźnionych lotów. Oznacza to, że wszelkie zmiany w standardach europejskich będą nieobowiązujące. Co się stanie, gdy linie lotnicze zarejestrowane w Europie będą wylatywać z Wielkiej Brytanii? Czy lot może podlegać zarówno przepisom UE, jak i Wielkiej Brytanii?

– Jedno wiemy: rząd powiedział, że po Brexicie prawa pasażera pozostaną takie same. Jeśli dojdzie do porozumienia, wydaje się prawdopodobne, że rząd przyjmie rozporządzenie UE 261/2004 do prawa brytyjskiego i sprawy pozostaną w obecnym kształcie. Prawdą jest, że lot może podlegać zarówno przepisom UE i Wielkiej Brytanii, ale to nic nowego. Istnieją różne kraje, które mają własne zasady dotyczące praw pasażerów, które pokrywają się z przepisami UE. Artykuł 3 rozporządzenia UE 261 mówi: zasady nie będą miały zastosowania, jeżeli pasażer już otrzymał świadczenia z innego kraju. Ma to na celu powstrzymanie osób zgłaszających dwa razy takie same roszczenia. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez rząd, wszystko powinno pozostać niezmienione, co jest dobrą wiadomością dla pasażerów i ich praw – wyjaśnia Coby Benson, prawnik ds. opóźnień i zwrotu kosztów w kancelarii Bott and Co.

Także paszport UE będzie ważny do końca życia nawet po 29 marca 2019 roku. Jednak nie będzie już dokumentem UE, tylko brytyjskim. Oznacza to koniec swobody przemieszczania się w UE dla obywateli brytyjskich, których status zostanie obniżony do obywateli państw trzecich. By podróżować po UE Brytyjscy podróżni prawdopodobnie nie będą potrzebować wizy, ale zgodnie z Białą Księgą Brexit będą musieli zarejestrować się online.

Źródło: CNN

kup artykuly platne