Pojazd autonomiczny zapewni bezpieczeństwo?

 

Oprogramowanie, które napędza pojazdy autonomiczne, jest zwykle szkolone na podstawie wielu godzin nagrań rzeczywistych kierowców. Materiał do szkoleń zawierają zazwyczaj najlepsze przykłady bezpiecznej jazdy, ale to może oznaczać, że jeśli pojazd autonomiczny zostanie postawiony w sytuacji odbiegającej od idealnej, może nie wiedzieć, jaki manewr wykonać. Jednym z przykładów okoliczności, które mogą drażnić nawet najbardziej stoickich kierowców, jest kłopotliwy pasażer na tylnym siedzeniu.

W celu poprawy bezpieczeństwa pojazdów autonomicznych Jacob Beck i jego zespół z Brown University w USA uczyli oprogramowanie do nauki jazdy odpowiednich zachowań na podstawie zarówno dobrych, jak i złych przykładów kierowców, z pomocą konstruktywnej krytyki ze strony pasażera z tylnego siedzenia. W symulatorze zespół zarejestrował maszynę do jazdy, która skręcała i zmieniała pas, jak gdyby chciał uniknąć czegoś na drodze. Pasażer na tylnym siedzeniu komentował je pozytywnie lub negatywnie, dając łącznie 21 tys. materiałów.

Oprogramowanie pochłonęło wszystkie informacje, po czym umieściło je w symulatorze. W trwających później testach zespół zapisywał czas reakcji pojazdów autonomicznych na różne przeszkody na drodze. Jak się okazało, zadanie wykonano ponad 1,5 razy lepiej niż w przypadku braku wstępnego sprzężenia zwrotnego. Jak się zatem okazało, obecność pasażera na tylnym siedzeniu miała pewne zalety.

– Czasami skomentowanie złego zachowania i wiedząc, może być bardzo pouczające –podsumował mówi Michael Littman z Brown University, współautor badań.

Źródło: The New Science arxiv.org/abs/1901.05101

kup artykuly platne