Osiągnięcia rewolucji toaletowej

 

W tygodniu wolnym od pracy z okazji Święta Wiosny Chińczycy wydali w tym roku w sklepach, restauracjach i kinach o ponad 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – poinformowało chińskie ministerstwo handlu.

W czasie tzw. złotego tygodnia, który zaczął się 15 lutego i skończył w środę, chiński sektor detaliczny oraz gastronomiczny odnotowały sprzedaż na rekordowym poziomie 926 mld juanów (146 mld USD) – przekazało ministerstwo.

Podczas tegorocznego Święta Wiosny więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej wybrało się również do kina. Według obliczeń platformy zakupu biletów Maoyan wartość biletów sprzedanych w tym okresie wyniosła 5,4 mld juanów (852,3 mln USD).

Rekord odnotowano również w chińskiej branży turystycznej. W tzw. złotym tygodniu Chińczycy odbyli 386 mln podróży turystycznych, generując w sektorze obroty na poziomie 475 mld juanów (74,69 mld USD) – podało państwowe biuro ds. turystyki, zaznaczając, że zarówno liczba wycieczek, jak i obroty były w tym roku o ponad 12 proc. wyższe niż w ubiegłym.

Według tego biura dynamiczny wzrost w branży turystycznej wynika m.in. z osiągnięć tzw. rewolucji toaletowej, lansowanej przez prezydenta Xi Jinpinga, która przewiduje modernizację chińskich szaletów publicznych – podały lokalne media.

Zwyżkom w krajowej branży turystycznej towarzyszy rosnąca liczba podróży zagranicznych. Według biura ds. turystyki Chińczycy odwiedzili w tzw. złotym tygodniu 68 krajów, przy czym największą popularnością cieszyła się tradycyjnie Azja Południowo-Wschodnia. Z raportu opublikowanego wspólnie przez kilka chińskich agencji turystycznych wynika, że przeciętny chiński turysta wydał za granicą 6 tys. juanów (943 USD).

W raporcie zauważono, że chińscy turyści nie odwiedzają już tylko najpopularniejszych atrakcji, a coraz częściej interesują się miejscami mniej znanymi. Przykładają też mniejszą wagę do oszczędności i są gotowi wydać więcej, by zapewnić sobie komfort.

Agencja Xinhua informuje z kolei o wzroście popularności tzw. czerwonej turystyki, w ramach której Chińczycy odwiedzają miejsca związane z historią komunizmu. 210 tys. osób wybrało się na przykład do niegdysiejszej bazy rewolucyjnej Xibaipo w prowincji Hopej, gdzie w latach 1948-1949 przywódcy Komunistycznej Partii Chin planowali przejęcie władzy nad krajem – przekazała Xinhua.

Tzw. czerwona turystyka nie ogranicza się do samych Chin. Jak podał hongkoński dziennik „South China Morning Post”, rosnącą popularnością cieszą się związane z komunizmem zabytki w Rosji, szczególnie wśród zamożnych Chińczyków, którzy byli już we Francji czy Włoszech.

Źródło: Z Kantonu Andrzej Borowiak