Jak podaje czasopismo „Scientific Reports”, już jeden dzień poświęcony na ćwiczenia bądź 24-godzinna rezygnacja z aktywnego trybu życia, by kolejnej nocy odczuć skutki swoich działań podczas snu.

Analiza naukowców z Penn State University wykazała, że nastolatki bardziej aktywne fizycznie niż zwykle w ciągu dnia, śpią dłużej i lepiej, a także szybciej zasypiają.

– Dorastanie jest krytycznym okresem, ponieważ sen może wpływać na wydajność poznawczą i wyniki uzyskiwane w klasie, stres i zachowania związane z jedzeniem. Nasze badania sugerują, że zachęcanie nastolatków do poświęcania większej ilości czasu na ćwiczenia w ciągu dnia może poprawić zdrowotną jakość ich snu – ocenia badaczka danych z Penn State Lindsay Master.

Jak udało się wykazać, każda dodatkowa godzina aktywności fizycznej nastolatków pozwalała na zaśnięcie 18 minut wcześniej i sen o 10 minut dłuższy i z większą o 1% wydajnością w ciągu nocy. Zależność tę zaobserwowano również w odwrotną stronę – więcej czasu spędzonego w ciągu dnia w pozycji siedzącej wpływa na pogorszenie jakości snu, późniejsze zasypianie i budzenie się, przy krótszym śnie.

– Udało nam się wykazać, że korzystne efekty ćwiczeń i snu idą w parze i że zachowania związane z ryzykiem zdrowotnym, takie jak siedzący tryb życia, wpływają na sen tej samej nocy. Jeśli więc możemy zachęcić ludzi do zaangażowania w większą aktywność fizyczną i bardziej regularny sen, z czasem może się poprawić ich zdrowie – dodaje prof. Orfeu Buxton z Penn State

kup artykuly platne