Spacery na układ krążenia?

 

Jak wynika z badań, wykonywanie siedzącej pracy i spędzanie 8-godzinnego dnia w pozycji siedzącej może skutkować wyższym poziomem cholesterolu, a także odkładaniem się w okolicach brzusznych tkanki tłuszczowej, której nadmierna ilość jest najczęstszą przyczyną chorób układu krążenia i zaburzeń metabolizmu. Co więcej, utrzymywanie pozycji siedzącej sprawia, że mięśnie nie mogą w pełni wykonywać ruchów kurczących, które umożliwiają doprowadzanie krwi do serca. W efekcie gromadzi się ona w okolicach nóg, zmieniając funkcjonowanie tętnic oraz ich zdolność do rozszerzania się. Proces ten zachodzi na tyle szybko, że upośledza działanie układu krwionośnego w nogach nawet o 50% w ciągu godziny siedzenia.

Badania nad odwróceniem zgubnych skutków siedzącej pracy odbywały się w Indiana University w Bloomington w Stanach Zjednoczonych. Przeprowadzone eksperymenty prowadziły do wniosku, że zdrowie i komfort tętnic kończyn dolnych przywrócić mogą 3 krótkie spacery w ciągu dnia, odbyte w średnim tempie. Wyniki zostały opublikowane w internetowym czasopiśmie specjalistycznym „Medicine&Science in Sports&Exercise”.

Analizy prowadzono na grupie 11 mężczyzn o dobrym stanie zdrowia, w normie wagowej i wieku od 20 do 35 lat. Ich zadaniem było odbycie 5-minutowego spaceru po każdej godzinie spędzonej w pozycji siedzącej. Jak udało się ustalić naukowcom, w wyniku rozprostowania mięśni i zwiększenia ich aktywności efektywność pracy naczyń krwionośnych pozostawała niezmienna przez 3 kolejne godziny.

– Siedzenie to palenie naszych czasów – oceniła ekspertka innowacji i strategii biznesowych Nilofer Merchant, pracująca dla największych firm z Doliny Krzemowej.

Odkrycie badaczy z Indiana University może jednak odwrócić zgubne statystyki pozycji siedzącej i spowolnić proces degradacji tętnic kończyn dolnych.

kup artykuly platne