Zgodnie z raportem opublikowanym w „The New England Journal of Medicine”, kobieta z Wielkiej Brytanii udała się do okulisty po tym, jak zaczęła odczuwała bolesność po kąpieli w soczewkach. Jak się okazało, winna była rzadka infekcja.

41-letnia kobieta mieszkająca w Wielkiej Brytanii trafiła do lekarza okulisty z objawami niewyraźnego widzenia, bólu oczu i wrażliwości na światło w lewym oku utrzymującymi się przez 2 miesiące. Jak wynika z raportu, poinformowała lekarzy, że korzysta z jednorazowych, miękkich soczewek kontaktowych, których nie zdjęła podczas pływania i kąpieli.

infoplanet badania i terapie soczewki pod prysznicem badania

Test okulistyczny wykazał, że jej wzrok w lewym oku wynosił 20/200, czyli osiągnął próg dla „prawnie niewidomych” w Stanach Zjednoczonych. Natomiast prawe oko było zdrowe. Lekarze dostrzegli w rogówce kobiety zmętnienie lub zamglenie. Z tego względu wykonali kolejny test oka z użyciem barwnika do wykrywania uszkodzeń rogówki.

Próbki z oka dały wynik pozytywny, u kobiety zdiagnozowano rzadką infekcję pasożytniczą rogówki – zapalenie rogówki Acanthamoeba. Wiadomo, że infekcja uszkadza wzrok i jest związana z użyciem soczewek kontaktowych – wynika z raportu zespołu kierowanego przez dr Lanxinga Fu z Manchester Royal Eye Hospital w Wielkiej Brytanii.

infoplanet badania i terapie soczewki pod prysznicem raport

Kobieta była leczona kroplami na oczy, które cofnęły infekcję, jednak utrata wzroku w lewym oku utrzymała się z powodu blizny na rogówce. Rok później kobieta przeszła częściowy przeszczep rogówki, która zastąpiła część uszkodzonej tkanki rogówki zdrową tkanką od zmarłego dawcy. Po operacji jej widzenie w lewym oku uległo nieznacznej poprawie, ale nadal było upośledzone.

Acanthamoeba to ameba, która jest powszechnie spotykana w wodzie, glebie i powietrzu. Użytkownicy soczewek kontaktowych narażeni są na ryzyko zarażenia się nią, jeśli dezynfekują soczewki wodą z kranu, pływają czy biorą prysznic w soczewkach.