Czy cukier jest zawsze zły? Niekoniecznie. Wiele zdrowych produktów spożywczych zawiera naturalnie występujący cukier. Należą do nich owoce, niektóre warzywa, mleko i produkty pełnoziarniste. Cukier jest uznawany za substancję odżywczą, a problemy zaczynają się wtedy, gdy zorientujemy się, ile cukru spożywamy w naszej przeciętnej diecie. Wybierając przetworzone produkty, jemy zbyt dużo cukru, zbyt mało błonnika, witamin i innych niezbędnych składników odżywczych.

Oznaczenia na opakowaniach

Jeśli spojrzysz na etykiety żywieniowe swoich ulubionych potraw, dowiesz się, ile gramów cukru znajduje się w środku. Ale obecnie nie można powiedzieć, czy cukier pochodzi ze źródeł naturalnych, takich jak suszone owoce, czy został dodany. Zmieni się to w roku 2020, kiedy będą wymagane nowe oznaczenia żywieniowe. Na razie trzeba uważnie przeczytać listę składników. Najprościej rzecz ujmując, należy wybierać żywność, w której jest jak najwięcej cukru naturalnego. Sprawdź, w których najczęściej wybieranych daniach ukrywa się cukier.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie oznaczenia

Sos do spaghetti

Ilość dodawanego do niego cukru zależy od marki produktu. Kupny sos może zawierać 2–3 łyżeczki tego dodatku, zdarza się jednak, że jest to aż do pół kubka. Producenci podnoszą w ten sposób smak sosu oraz trwałość potrawy. Najlepsze rozwiązanie to własny sos do spaghetti.Wybierając dojrzałe pomidory, możesz cieszyć się ich naturalną słodyczą bez dodawania cukru. Jeśli masz mało czasu, kup wstępnie przygotowany sos do spaghetti reklamowany jako produkt „bez dodatku cukru”. Ale bądź ostrożny – niektóre produkty rekomendowane w ten sposób zawierają zamiast cukru inne słodkie składniki, takie jak sok owocowy. Zawsze sprawdzaj etykietę.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie sos do spaghetti

Zdrowe musli?

Batony musli wyglądają zdrowo. Często zawierają owies, orzechy i inne pożądane w zbilansowanej diecie składniki. Ale zazwyczaj mieszczą w sobie także 3–4 łyżeczki cukru. Składniki odżywcze zazwyczaj nie równoważą tej dodatkowej słodyczy. Zwróć uwagę, niektóre batoniki musli są zdrowsze niż inne. Unikaj składników zawierających fruktozę, dekstrozę, miód, syrop kukurydziany i syrop z brązowego cukru. To tylko słowa, które opisują to samo – cukier. Poszukaj batoników zawierających mniej niż 8 gramów cukru. Oczywiście możesz pokusić się o domowe musli.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie musli

Jogurt

Jogurt to najczęściej mleko poddane fermentacji zdrowymi bakteriami. Jest probiotyczny i pełen wapnia, dzięki czemu kwalifikujemy go jako zdrowy produkt. Jednak to, co nie jest w nim zdrowe, to cukier, który wlewa się w aromatyzowane odmiany. W standardowym pojemniku jogurtu wiśniowego znajdziesz 4,5 łyżeczki cukru. I nic dziwnego: cukier jest drugim składnikiem wymienionym na etykiecie. Pomiń smakowe odmiany i naucz się delektować cierpkim smakiem zwykłego jogurtu. Dodaj jagody, plasterki banana lub inne ulubione owoce. Możesz nawet sam dodać trochę cukru lub miodu – jeśli będzie go mniej, niż 4,5 łyżeczki, będziesz miał zdecydowanie zdrowszy produkt.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie jogurt

Płatki owsiane

Owies w płatkach owsianych jest zdrowy. Zapewnia potas i żelazo, a także błonnik. Jednak aromatyzowane, ekspresowe odmiany zwykle posiadają dość dużą ilość cukru – około 3 łyżeczki. Prawdopodobnie jesz owsiankę błyskawiczną, ponieważ odpowiada ci jej słodki smak. Jeśli kochasz płatki owsiane, przygotuj sobie własne, używając w tym celu zbóż i suszonych owoców. Będzie pysznie i zdrowo.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie platki owsiane

Dressing do sałatki

Sałatka jest zdrowa, ale co z dressingiem? W porcji Kraft Thousand Island znajdziesz łyżeczkę cukru, którą nieświadomie dodasz do twojej sałatki. Przy założeniu, że wystarczą ci dwie łyżeczki sosu, jeśli nie, cukru będzie jeszcze więcej. Możesz cieszyć się pikantnym smakiem sosu bez dodatku cukru, robiąc sos w domu. Przygotowanie winegret z oliwy z oliwek zajmuje bardzo mało czasu. Dodatkowo wiesz, że każdy składnik jest wysokiej jakości, ponieważ sam go wybrałeś.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie dressing

Płatki śniadaniowe

Wszyscy wiedzą, że płatki śniadaniowe dla dzieci są słodkawe, ale nawet odmiany dla dorosłych często są obciążane dodatkiem cukru. Wybierając niektóre marki płatków, umieszczasz aż 3 łyżeczki cukru w porcji, która zmieści się w filiżance. Wybierz płatki o dużej ilości błonnika. Jedna filiżanka rozdrobnionej pszenicy to 6 gramów błonnika i mniej niż pół grama cukru.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie platki sniadaniowe

Paczkowane owoce

Aby zakonserwować owoce, producenci żywności dodają do nich dużo syropu lub innych cukrów. Jedna filiżanka brzoskwiń z puszki to więcej niż 6 łyżeczek cukru. Miseczka pokrojonych w kostkę owoców Dole w 100% soku owocowego może wydawać się zdrowa, ale czy 4,5 łyżeczki dodatkowego cukru to zdrowy sposób na spożywanie owoców? Oczywiście, że nie. Zdecydowanie warto wybrać owoce, które nie są pakowane. Każdy świeży owoc jest lepszą alternatywą dla owoców z puszki lub innego opakowania, gdzie znajduje się ukryty cukier.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie owoce

Sałatka coleslaw

Jest pełna kapusty i marchwi, jednak należy pamiętać, że surówka z białej kapusty również zawiera dużo cukru. Filiżanka sałatki coleslaw z Kentucky Fried Chicken zawiera około 4 gramów błonnika i dużo witaminy C, ale również około 6,5 łyżeczki cukru. Zamiast sałatki z białej kapusty zamów sałatę, świeże owoce i warzywa gotowane na parze.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie Coleslaw

Herbata

Herbata, obok wody, jest najczęściej spożywanym napojem na świecie. Chociaż występuje w kilku odmianach, herbata pochodzi z rośliny kamelii. W stanie naturalnym herbata nie zawiera cukru. Kupiona w sklepie jest zazwyczaj pełna cukru tego dodatku. Butelka zielonej herbaty ma prawie 12 łyżeczek cukru. Nawet jeśli dodasz cukier do swojej domowej herbaty, możesz kontrolować jego ilość. Jeszcze zdrowsza będzie rezygnacja ze słodzenia.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie herbata

Żywność „bez cukru”

Nawet jeśli nie zawiera dodatkowego cukru, producenci żywności mogą dodawać do tej pozornie zdrowej opcji wiele słodkich składników. Aby otrzymać etykietę „bez dodatku cukru”, produkt nie może zawierać rafinowanego cukru, syropu, syropów lub miodu. Firmy spożywcze mogą jednak dodawać do produktów pewne warianty soku owocowego, które potrafią być bardzo słodkie. Bądź więc sceptyczny wobec etykiety „bez cukru”. Zawsze sprawdzaj umieszczoną na niej listę składników.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie bez cukru

Ketchup

Czy jesz frytki z dodatkiem keczupu, czy może raczej preferujesz keczup z frytkami? Trochę keczupu nie zaszkodzi, ale około 1/3 opakowanie to cukier, więc łyżka keczupu zawiera łyżeczkę cukru. Istnieje kilka rodzajów produktu o niskiej zawartości cukru, ale mogą one być trudne do kupienia w mieszkasz twoim miejscu zamieszkania. Jeśli chcesz zmienić swoje zwyczaje żywieniowe, postaraj się na przykład używać musztardy, która nie zawiera cukru.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie ketchup

Napoje energetyczne

Napoje energetyczne, takie jak Powerade, wzmacniają lepiej niż zwykła woda. Prawdą jest, że dostarczają one niektórych soli, które twoje ciało wypoci podczas treningu, ale ponadto zawierają dużo cukru. Standardowa butelka to 7 łyżeczek cukru, co czyni ją jedną z najbardziej słodkich substancji z tej listy. Jeśli starasz się utrzymać zdrową wagę, wyeliminuj również niepotrzebne kalorie. Czysta woda jest lepsza dla zdrowia niż napoje energetyczne. Jeśli obawiasz się, że zabraknie ci składników odżywczych, możesz po treningu zjeść banana lub potrawę z dużą ilością szpinaku.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie energetyki

Koktajle alkoholowe

Za każdym razem, gdy pijesz alkohol, dużo wprowadzasz do organizmu cukru. Alkohol powstaje ze sfermentowanych cukrów. Niektóre napoje zawierają cukier nawet po zakończeniu procesu fermentacji, a do innych cukier dodaje się później. Domowe piwo ma niewielki lub zerowy poziom cukru. Alkohol, w tym tequila, brandy i whisky, nie zawiera dodatku cukru. Wino jest trudne do jednoznacznej oceny, gdyż wszystko zależy od jego typu.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie koktaile alkoholowe

Sok owocowy

Soki owocowe, takie jak 100% soku z żurawiny, zawierają mniej niż pół grama cukru w filiżance. Ten rodzaj soku jest bardzo cierpki, stąd wiele osób ma kłopoty z jego wypiciem. Na przeciwnym biegunie znajduje się filiżanka czystego soku jabłkowego, która zawiera 6 łyżeczek cukru. Soki pomarańczowe i gronowe są podobnie słodkie. Jeśli kochasz sok owocowy, ciesz się nim z umiarem. Kiedy pijesz słodki sok owocowy, potraktuj go jako deser.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie sok

Suszone owoce

Owoce uzyskują słodki smak z cukru, a suszone owoce nie stanowią tu wyjątku. Weźmy na przykład winogrona. Porcja świeżych winogron to 1 miarka cukru. Ich suszone odpowiedniki, czyli rodzynki, dają porcję z kilkoma miarkami cukru. Suszone owoce mogą szybko zniszczyć dietę, ponieważ łatwiej jest zjeść ich więcej niż świeżych owoców.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie suszone owoce

Chleb

Wiele zależy od jego rodzaju. Chleb może stanowić zdrową część diety, pod warunkiem, że jest jedzony z umiarem. Odmiany pełnoziarniste oferują wiele korzyści zdrowotnych, w tym błonnik. Ale jeśli twoim celem jest unikanie cukrów, uważaj na chleb. Nawet zdrowsze pieczywo często zawiera sporą ilość cukru, pieczywo wieloziarniste zawiera łyżeczkę cukru w każdym kawałku. W sprzedaży dostępnych jest kilka chlebów bez cukru, ale trzeba je znaleźć. Chleb żytni bywa mniej słodki, podobnie jak pumpernikiel. Różni się to jednak znacznie w zależności od marki i typu, więc będziesz musiał użyć swoich umiejętności detektywistycznych, czytając informacje o wartości odżywczej produktu, zanim zdecydujesz się go zakupić.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie chleb

Zupy w puszkach

Na etykietach wielu popularnych zup w puszkach od razu zidentyfikujesz cukier. Drugim składnikiem zupy pomidorowej Campbella jest syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy. Ta zupa ma 3 łyżeczki cukru przypadające na każde pół szklanki. Podczas gdy wiele zup zawiera dodatek cukru, znajdziesz i takie, które są go pozbawione. Makaron z kurczaka, krem z pieczarek i zupy w stylu ramen często występują jako produkty bezcukrowe. Oczywiście możesz uniknąć zarówno sodu, jak i dodatku cukru, robiąc zupę w domu.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie zupy

Witaminy i suplementy

Czy bierzesz suplementy diety? Prawdopodobnie tak. Co powiesz na tabletki witaminy C do żucia lub witaminy w formie gum i żelek? Wiele z nich zawiera jakąś formę cukru, syrop kukurydziany, koncentrat soku winogronowego albo skrobię kukurydzianą, która nie jest technicznie cukrem, ale rozkłada się na cukier podczas trawienia. Dotyczy to zwłaszcza multiwitamin dla dzieci, które są słodkie, co zachęca dzieci do ich przyjmowania. Nie zakładaj, że wszystkie witaminy i suplementy są całkowicie zdrowe. Nie bój się poszukiwać, aby w końcu znaleźć zdrowe wersje.

infoplanet zdrowie czy cukier jest wszedzie suplementy

Podsumowując, należałoby przytoczyć powiedzenie, „nie wszystko złoto, co się świeci”. To prawda, a w przypadku wyborów dotyczących naszego zdrowia, warto szukać dobrych opcji.